Anmeldelse av Killer's Kiss, amerikansk film fra 1955

Film-Noir, Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 67 minutter

Kubrick med kjærlighetsnoir med enkel rammehistorie

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 08.12.2017]

Filmen handler om en den 29 år gamle bokseren, Davey Gordon (Jamie Smith). Han er på tampen av sin karrière da han møter nabojenta Gloria Price (Irene Kane). Hun er proff danser og har problemer med den voldelige arbeidsgiveren Vincent (Frank Silvera), som forsøker å tvinge seg på henne. Heldigvis kommer Davey henne til unnsetning og beskytter henne ved en anledning. Men ting eskalerer seg i det Davey og Gloria tenker å stikke av fra byen sammen, men først må de ha penger nok til å gjøre opp for seg...

Standley Kubrick er blant mine ynglingsregissører og har laget mye minneverdig film. Som Hitchcock hadde hadde også Kubrick en boksefilm tidlig i karrieren sin i “Killer’s Kiss”. Dette er Standley Kubricks andre spillefilm etter den ekstremt lavbudsjettfilmen ‘Fear and Desire’ fra et par år før “Killer’s Kiss” kom ut. Denne gangen er alt formet som en film litt i noir-sjangeren med noen kriminalelementer i seg. Filmen ble laget for 75 000 dollar som Kubrick skrapte sammen med inntekter på tidligere filmer og ved hjelp fra venner og bekjente.

Manuset er skrevet av Kubrick og hans gode kamerat Howard Sackler, som også hadde historien til den første filmen til Kubrick. Filmens historie er noe i overkant enkel og er langt i fra like engasjerende som jeg hadde håpet på. Likevel trekker filmteknikken såpass opp at dette kommer ganske bra i mål. Jeg ser også en solid forbedring fra Kubricks forrige film. Med et bedre manus kunne dette lett ha blitt løftet en del hakk.

Mange scener er veldig forseggjort. Digger scenen da vi ser hovedpersonen gjennom akvariumet imens han mater fiskene. Selve boksescenene er svært godt teknisk utført med utsøkt kamerabruk og kule kameravinkler som virkelig viser hvor actionfylt boksing kan være. Liker også hvordan boksescenene gir inntrykk av et stort publikum tilstede, selv om vi aldri ser noe til dem. Alt er egentlig er veldig enkelt men proff utført, slik en film skal være. Digger også klippeovergangen når en mann spidder en naken utstillingsdokke og så klippes det til et tog som uler inn på stasjonen.

Dette er en film som kort og godt gjør sakene sine utmerket teknisk sett i forhold til budsjett. Særlig er fotoarbeidet både avansert og ser veldig bra ut på samme tid med varierte og effektive kameravinkler og passe kul klipping. Med andre ord viser Standley Kubrick et åpenbart talent som filmskaper med denne filmen, og du aner at denne karen kan utvikle seg mer om han får bedre manus å jobbe med. Slutten er også alt for typisk og enkel. Det hele blir litt for raskt avsluttet, på en måte som ikke appellerer helt til meg. Men alt i alt en bra film som er obligatorisk å se for fansen.

- Eyes Wide Shut - Kubricks siste film er langt bedre enn sitt rykte
- Full Metal Jacket - Annerledes krigsfilm med mye krutt
- Ondskapens Hotell - Perfeksjonistisk galskap
- Barry Lyndon - Klassisk historie som tar plass på 1700-tallet
- A Clockwork Orange - Man finner ikke maken!
- 2001 - En Romodysse - Filmagi på høyt plan
- Dr. Strangelove - Mørk komedie om atombombens trussel for menneskeheten
- Lolita - Middelaldrende herrer og en ung tenåring...
- Spartacus - Storslått episk drama
- Paths of Glory - Kubrick imponerer virkelig i sin første store krigsfilm