Anmeldelse av The Killing, amerikansk film fra 1956

Film-Noir, Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 85 minutter

Kubricks med en real ‘heist’-film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.12.2017]

Filmen åpner med et hesteveddeløp. Og vi skjønner raskt at dette vil være en arena som kommer til å prege filmen. Det som i alle fall er sikkert er at det er mye penger i omløp på en veddeløpsbane. Mange satser alt de har for å vinne store penger. Denne fortellingen er sentrert rundt en person som vil skaffe seg raske penger uten å satse på hester, men heller loppe selve pengebanken til alle de som spiller.

Johnny Clay (Sterling Hayden) er en eldre kriminell som planlegger et siste kupp før han skal slå seg til ro og gifte seg med sin kjære Fay (Coleen Gray). Johnny planlegger å stjele to millioner dollar fra pengeskapet på en veddeløpsbane under et storløp. Han samler et lag bestående av en korrupt politimannen Randy Kennan (Ted de Corsia ), veddeløpskrankeansatte George Peatty (Elisha Cook Jr.) for å få tilgang til bakrommet, skarpskytteren Nikki Arcane (Timothy Carey) for å skyte favoritthesten under løpet for å distrahere mengden, bryteren Maurice Oboukhoff (Kola Kwariani) for å gi en annen distraksjon ved å provosere en kamp og samt bartenderen Mike O'Reilly (Joe Sawyer). Med et så planlagt løp kan Johnny Clay nærmest lukte pengene...

Som alle medlemmer av Johnnys team, har han ingen anelse om det samlede plottet. De vet bare sin rolle og utbetalingen, og ellers vet de nok til å stole på Johnny. Det spennende med slike filmer er å se hvem som lurer hvem på slutten og hvor verdiene ender opp. Jeg føler at alt kan skje i denne filmen. Det hele er ikke over før sluttscenen er et faktum. Du får med andre ord en passe uforutsigbar der Kubrick viser at han mestrer en ny type film, og har et meget bredt spekter av filmer han har laget.

Etter noen korte oppvarmingsfilmer er dette mesterregissør Stanley Kubricks første film i skikkelig spillefilmlengde. Dette er en real ‘kupp’- eller ‘heist’-film. Det er en film der plottet er mye viktigere enn skuespillet. Føler også at manuset denne gangen er mye bedre enn de foregående filmene til Kubrick. Alt baserer seg nemlig på en bok av Lionel White ved navn ‘Clean Break'. Selve manuset er dog skrevet av Stanley Kubrick selv, og Kubrick viser at han kan skape gode filmøyeblikk med enkle midler.

Stanley Kubrick viser med denne tredje filmen enda mer fremgang og skaper denne gangen en film som er en del bedre enn ”‘Killer’s Kiss”. Filmen er utmerker seg veldig teknisk sett, men har også et kult nok manus. Alt er utført i film noir-aktig stil. Det gjør at vi merker mer med hvilken filmskaper vi har med å gjøre, selv om jeg føler filmen har noe mer å gå på i underholdningsverdi. Dette er langt i fra det jeg ser etter i mine favorittfilmer, men den solide helheten gjør at filmen sniker seg såvidt opp på en femmer på terningen.

- Eyes Wide Shut - Kubricks siste film er langt bedre enn sitt rykte
- Full Metal Jacket - Annerledes krigsfilm med mye krutt
- Ondskapens Hotell - Perfeksjonistisk galskap
- Barry Lyndon - Klassisk historie som tar plass på 1700-tallet
- A Clockwork Orange - Man finner ikke maken!
- 2001 - En Romodysse - Filmagi på høyt plan
- Dr. Strangelove - Mørk komedie om atombombens trussel for menneskeheten
- Lolita - Middelaldrende herrer og en ung tenåring...
- Spartacus - Storslått episk drama
- Paths of Glory - Kubrick imponerer virkelig i sin første store krigsfilm