Anmeldelse av Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, amerikansk film fra 2017

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 151 minutter Aldersgrense: 12 år

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Offisiell Trailer 09.10.2017

Heidundrende underholdende generasjonsskifte!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 13.12.2017]

Handlingen fortsetter rett etter hvor The Force Awakens sluttet. Rey forsøker å overtale Luke Skywaker til å bli med på kampen mot The First Order, den mørke siden som er ledsaget av Kylo Ren, en kar som etter hvert får noen mentale bånd til Ren og skaper usikkerhet i blant dem begge. Samtidig kjemper motstandsbevegelsen, ledet av prinsesse Leia, an kampen for å holde tilbake opprørerne.

Altså, handlingen og den narrative fremdriften er like enkel og egentlig mye av det samme også denne gang. Ny regissør er imidlertid Rian Johnson som tidligere har gjort relativt ukjente Brick (2005) og lekre Looper (2012). Kanskje et smart trekk dette, for Johnson utviser både respekt, visuell snadder og energi i sin omgang med denne gigantiske franchisen og universet.

Som i forrige film knyttes nye bånd, mellom både kjente og ukjente karakterer, til gjensynsglede og nyengasjert iver fra oss som ser på.

Det er i overgangene mellom ung og gammel, de erfarne og de nye tilskuddene, den eldre generasjon som nå avløses av yngre og sterkt energidrivende krefter, at The Last Jedi både imponerer og fenger så godt.

Til å være en såpass enkel 'god mot ond'-tematikk og historie, makter likevel Johnson å skape inntrykk av at handlingen er langt mer innfløkt, detaljert og mangesidig enn den egentlig er.

Et lite kunststykke i seg selv dette, men grunnen er mye fordi han bruker tid på mange karakterer, gir oss små bihistorier som fenger og morer, samtidig som action og hovedlinjer sakte går fremover.

Balansen mellom storhet, humor, alvor og sjarm er også god, mens likheter til vår egen verden og tid egentlig er påfallende å finne flere steder.

Koblingene til vår tids mørke utfordringer i verden er kraftfullt til stede, som når enkeltkarakterer blir satt ut, tiltrukket av og vingler mellom den gode og mørke siden. Noen henfaller som kjent til the dark side, i vår tids miljøer som høyreekstremisme og IS, ja, du skjønner tegninga. Ingen er dessuten enten hvit eller svart, men som regel litt begge deler, noe som kan være en farlig side ved oss mennesker...

Noen nye navn er også å se, som Laura Dern, Benicio Del Toro og Billie Lourd, datter av Carrie Fisher som gikk bort i fjor. Fisher rakk forøvrig å spille inn filmen og er med mye mer her enn i The Force Awakens.

Det er mye takket være Rian Johnsons regi, smittende glede og formidling av dette universet at den i utgangspunktet lettfattelige historien i The Last Jedi føles så herlig underholdende.

Som en overlappende film hvor de gamle faller fra og nye krefter kommer til, vekkes både håpet og troen på en lysere fremtid, både innen Star Wars-sagaen og blant stadig nyere fans av franchisen. En ganske så imponerende filmatisk bragd dette!

(Foto/Copyright: Copyright 2017 Industrial Light & Magic, a division of Lucasfilm Entertainment Company Ltd., All Rig. ©2017 Lucasfilm Ltd. All Rights Reserved.)

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Looper - Variert og spennende sci-fi!

- Sci-fi - Les flere.

• Kulturbloggen.com
  • Hamar Arbeiderblad
  • Nettavisen
  • Barnevakten.no
  • Aftonbladet
  • Gamereactor.no
  • Skont Productions (Youtube)
  • Expressen
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Filmeye.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Mrfilm.se
  • NickHal (Youtube)
  • Moovy.dk
  • Adam Filmer (Youtube)
  • Filmtopp.se
  • Dagens nyheter

«Johnny English Strikes Again»

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

«For vi er gutta»

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

«Mary Shelley»

«Nothing Like A Dame»