Anmeldelse av A Christmas Carol, amerikansk film fra 2009

Animasjon, Drama, Familie, Fantasi Spilletid: 96 minutter

A Christmas Carol - Trailer 29.10.2009

Animert forsøk på en julefilmklassiker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.12.2017]

Filmen begynner bekmørkt med at forretningskompanjongen til Ebenezer Scrooge dør, ved navn Jacob Marley. Vi får malt bildet at en avskyelig, gniten og kaldhjertet mann som ikke en gang lar mynter ligge over øyene på kompanjongen i kisten. Og selv om han har uhorvelig mye penger teller han på småpengene for å ikke tape noe. Og dette er like oppunder julehøytiden.

Ebenezer Scrooge hater julen over alt på jord. Da synes han folk er ekstra griske og skal tigge etter penger hele veien, noe han mener er dårlig for hans forretning. Natt til første juledag, blir Scrooge hjemsøkt av et spøkelse av hans gamle kompanjong. Videre får han besøk av forskjellige ånder. Hvert på sitt vis viser de ham hva julen betyr. Gjennom alle disse åpenbaringene tines Scrooges hjerte opp. Det er duket for litt av en karakterreise for Ebenezer Scrooge som får en ny start på livet...

Jeg har sett noen versjoner av ‘A Christmas Carol’, men denne hadde jeg ikke sett. Derfor gledet jeg meg stort til den. Særlig siden jeg er veldig fan av historien til Charles Dickens. Likte veldig dårlig starten på filmen som er veldig dyster og med lite sjarme og engasjement. Der må jeg si at jeg likte bedre de mange andre ‘A Christmas Carol’-filmene jeg har sett. Men heldigvis snur filmen litt og blir en mer koselig julefilm etterhvert. Noen synes sikkert at den moraliserende versjonen av ‘A Christmas Carol’ er lite spenstig, men det er denne reisen jeg liker med denne engasjerende og klassiske historien.

Filmen er animert, men ser passe imponerende ut til å være et helanimert eventyr. Men likevel ser jeg at dette er animert og ikke ekte. Det er noe med bevegelsene og animasjonen som ikke klarer helt å virke helt troverdig til en hver tid. Dette kan med andre ord minne litt om ‘Polarekspressen’ i animasjonstil til tider, men med noe mer livaktighet. Den sammenligningen er også ganske riktig siden begge filmene har samme regissør, nemlig Robert Zemeckis. Men der ‘Polarekspressen’ var noe i det merkeligste laget er denne versjonen av ‘A Christmas Carol’ mer klassisk i sin fremtoning. Det skal også nevnes at Zemeckis er mannen bak klassikerfilmene ‘Tilbake Til Framtiden’ og ‘Forrest Gump’. Med andre ord er han en populær filmskaper som kan det å treffe store folkegrupper med sine filmer.

Jeg hadde gledet meg til å oppleve de mange spøkelsene og juleåndene i animert versjon, men synes disse skuffet litt i dette verket. Det fordi de ser mer dataspillaktige ut med en litt for typisk animert med uttrykksløse ansikter og bevegelser som jeg ikke helt tror på. Dette var rett og slett for tamt på det punktet. Det positive er at det visuelle uttrykket i bakgrunnene og scenene ellers er svært bra. Alt ser veldig 1800-tallsaktig ut igjennom den dunkle lyssettingen og ellers hvordan hus, rom møbler og gatene i byen ser ut. Så får det heller være at jeg ikke var storfan av animasjonsstilen som langt i fra var slik jeg hadde håpet på, men dog bra til å være laget i 2009.

Jim Carrey har både stemmen og utseende til karakteren Ebenezer Scrooge, som han spiller gjennom sensorer i ansiktet sitt som overføres til rollefiguren. Og der er Jim Carrey virkelig rett mann til en slik rolle. Han spiller Scrooge med stor innlevelse slik bare Carrey kan. Synes dog Carrey er best i dramadelen av fortellingen der han har mest å tilføre karakteren som skal være litt stakkarslig. De små komiske elementene er tidvis noe upassende til den ellers så tragiske fremstillingen av Ebenezer Scrooge som rollefigur, men er sikkert noe fristende da Carrey ofte forbindes med typisk humor for de mange komediefans.

Alt i alt hadde jeg langt større forventninger til filmen enn det den klarte å levere. I mine øyne har jeg nemlig sett langt mer magiske versjoner av denne historien fra før av. Jeg hadde håpet på mer underholdning når en skulle helanimere kunsteventyret, men dette var langt i fra så sjarmfull og livaktig som jeg hadde ventet. Da liker jeg langt bedre både ‘The Muppet Christmas Carol’ og ‘Scrooge’ fra 1970 av de jeg har sett til nå. Julestemningen kunne også vært mer fremtredende. Denne filmen har med andre ord litt å gå på og blir nok aldri helt den klassikeren jeg hadde håpet på at den kunne blitt.

- The Muppet Christmas Carol - Muppets + Charles Dickens = Julestemning
- Skrudd - En morsom versjon av ‘A Christmas Carol’
- Et juleeventyr - Britisk versjon av juleklassikeren til Charles Dickens

- Allierte - "Casablanca"-style fra Zemeckis
- The Walk - Makan til show!
- Flight - Come fly with me
- Beowulf - Papirtynt, men tidvis spektakulært monstereventyr
- Polarekspressen - Rart og mystisk juleeventyr
- Cast Away - Flott drama som innehar mange kvaliteter
- Kontakt - Er det noen der ute?
- Forrest Gump - En svært underholdene filmfortelling
- Døden kler henne - Å ikke dø kan bli en forbannelse...
- Tilbake Til Framtiden 3 - En verdig avslutning på tidseventyret
- Tilbake Til Framtiden 2 - En verdig oppfølger som leder oss trygt inn i siste akt
- Hvem Lurte Roger Rabbit? - Til tider uforglemmelig tegnefilmunivers og supre effekter
- Tilbake Til Framtiden - Tidsreisemoro
- Kampen om den grønne diamant - Romantisk eventyrfilm som innimellom glimter bra til

20.11.2009 sier Andreas Strømmen: Så denne filmen idag, og var ganske så fornøyd :D Konge film ^_^
03.11.2009 sier Isabeel94: Den her skal jeg på! Gleder meg utrolig til Lørdagen da den kommer ut :)

Omtalespalte: Julefilm

Her omtales alle små og store julefilmer

Les flere spalteomtaler: Julefilm

• God Kveld Norge (TV2)
  • Øslandsposten
  • Oppland Arbeiderblad

Walt Disney Pictures, ImageMovers

• Scrooge / Julespøkelset i fortid / Scrooge som ung gutt / Scrooge som ungdom / Scrooge som ung mann / Scrooge som middelaldrende mann / Nåtidens julespøkelse / Spøkelset i framtidens jul
  • Bob Cratchit / Marley / Lille Tim (Stemme)
  • Fred (Stemme)
  • Herr Fezziwig (Stemme)
  • Peter Cratchit (Stemme)
  • Fan / Belle (Stemme)