Anmeldelse av Het Puls (Body Heat), amerikansk film fra 1981

Kriminal, Drama, Thriller Spilletid: 113 minutter

Kynisk spill med erotisk drivkraft

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.12.2017]

Den frynsete advokaten Ned Racine (William Hurt) står i med Matty Walker (Kathleen Turner) som er hans heite elskerinne. Det er bare det at hun er godt gift med den styrtrike eiendomsmegleren Edmund Walker. Ned og Fru Walker er så opptatt av hverandre at de planlegger sammen å ta livet av Mr. Walker for å tilbringe mer tid sammen og slå kloen i arven. Men vil den vanvittige planen gå som de ønsker? Det som i alle fall er sikkert er at dette er et høyrisikospill der det er stor fare for å bli avslørt på den ene eller andre måten...

Ned Racine er en skikkelig damefut som fukter leppene sine med øl og banger det han kommer over av damer. Etter å ha blitt fristet av den veldreide Matty Walker, blir han trukket inn i et kynisk spill som innbefatter mer enn bare seksuell omgang med hverandre. Dette er hele premisset for filmen, uten at jeg skal avsløre helt hva som skjer videre.

Filmen begynner litt forsiktig og det tar litt tid før alt kommer skikkelig i gang. Selve plottet er litt enkelt å basere en film på, men heldigvis er det flere tvister enn du aner på forhånd. Liker også veldig godt poengene mot slutten av filmen. Og selv om filmen begynner forsiktig, er den desto mer intens og spennende mot slutten.

Filmskaper Lawrence Kasdan, står bak blant annet Silverado, har skapt en vellykket atmosfære i ‘Body Heat’ med scenografi og sminkejobb. Liker også at til tross for at handlingen er ganske mørk, så er filmen ganske varmt og uproblematisk skildret. Her får du noen heite sexscener og ellers en del svette kropper. Handlingen glir lett og vi skjønner raskt at noe ligger under, men helt hvordan ting utspiller seg må vi vente med sluttscenen for å oppleve.

Skuespillerne fungerer greit i filmen. William Hurt spiller bra i hovedrollen. I den andre hovedrollen har han fått med seg Kathleen Turner (Kampen om den grønne diamant og The War of the Roses), som her spiller sin første filmrolle i karrieren. Hun er god som en ‘femme fatale’ som skubber ut ektemannen lett som bare det, men hennes rollefigur blir kanskje litt for kald og kjølig i lengden. I andre roller treffer du kjente navn som Ted Danson (Cheers) og Mickey Rourke (The Wrestler og Sin City).

Jeg likte denne filmen ganske godt når den først kom i gang. Likevel var starten litt vel søvnig, og det trekker jeg noe for. Slutten er passe kul og tilfredsstiller meg bra. Det er mye som kan gå galt, og jeg liker å se hvordan dette ender. Rollefigurene er ikke allverdens i filmen, men de har sin misjon. Filmen lykkes på mye av det den forsøker seg på, men kunne vært litt mer skrudd til i begynnelsen. Jeg etterlyser litt mer handling i begynnelsen av filmen. Der kjedet jeg rett og slett meg litt, og lurte på når filmen egentlig skulle begynne.

- Dreamcatcher - Dårlig hollywoodsk scifi-action
- Silverado - Gøy western i Silverado