Anmeldelse av Samleren (Kiss the Girls), amerikansk film fra 1997

Action, Thriller, Drama Spilletid: 111 minutter Aldersgrense: 18 år

Seriemorder som samler på pene og smarte jenter

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 26.12.2017]

Alt begynner med at en mann forteller litt om seg selv. Den første gangen han var forelsket var i juni 1975 i Boca Raton. Navnet på jenta var Coty Pierce, som bodde der med sin søster Carrie, som også mannen elsket. Og de var også forelsket i ham. De bare ikke visste det, og det var det ingen som gjorde. Han bodde hos dem i hele juni. Han holdt seg på loftet og holdt øye med dem. Han elsket uttrykket på fjeset deres når de sov og kysset dem imens de sover. Han kysset også moren deres samme natt. Etter det stakk han dem med en nål...

Filmen gir oss en beskrivelse av en morder og kidnapper som er svært syk på sinnet. Han lar sine ofre gå igjennom et mareritt. Til nå er åtte kvinner savnet. De er alle unge, pene, smarte kvinner i begynnelsen av tyveårene. Alle er forsvunnet innenfor samme område. De ble overfalt, uten noen vitner. Gjerningsmannen har med andre ord forberedt seg veldig grundig. Deretter skal han ha bundet dem til et tre og kuttet av dem håret. De har bare funnet to ofre. Drapsmannen etterlot en lapp på det andre åstedet. Det sto ‘Casanova’. Morderen liker å leke med både politiet og sine ofre.

Vi følger hobbyboksetreneren Alex Cross, som jobber som psykolog og etterforsker i politiet. Han blander seg i en sak i det lokale politiets etterforskning da niesen hans forsvinner. Han møter en sak om å finne åtte savnede kvinner. Det viser seg at morderen og kidnapperen samler på vakre kvinner som han har forelsket seg i. Ettersom et kidnappingsoffer klarer å rømme fra ‘Samleren’ og joiner politiet i jakten, befinner alle de kidnappede kvinnene seg i livsfare. Alex Cross og nøkkelvitnet klarer må finne morderen før det er for sent. Jakten er i gang...

Forskrudde seriemordere har lenge vært en fascinasjon for mange på film. Dette baserer seg på er basert på romanen, ‘Kiss the Girls’, skrevet av James Patterson. I rollene i filmen finner du Morgan Freeman og Ashley Judd. Freeman kjører virkelig showet i denne filmen og gir oss det stødige midtpunktet som filmen trenger for å nå helt ut til oss som seere. Han spiller en sympatisk etterforsker som er god på å finne spor der andre ser gråstein. Og med hjelp av den briljante legen spilt av Ashley Judd, danner de et tospann som forsøker å løse den tilsynelatende umulige saken.

Denne filmen har jeg bare sett en gang fra før av, da jeg leide den i videobutikken da den kom. Jeg husket filmen som litt småcreepy og tenkte at jeg skulle friske opp litt av minnet mitt fra filmen. Og filmen har fremdeles noe for seg, men er langt i fra noe mesterverk. Likevel er dette en fin folkelig seriemorderfilm. Regien er ved Gary Fleder. Han er også kjent for å ha regissert John Grisham-filmen ‘Runaway Jury’ fra 2003. Med ‘Samleren’ aka ‘Kiss the Girls’ gjør han sin kanskje beste film i karrieren.

Synes denne filmen har en god historie. Filmen er bra spennende og morderen blir ikke avslørt før helt på slutten. Og filmen beholder nerven gjennom hele filmen. Slutten er faktisk er svært intens. Med andre ord er dette en bra fengende film som griper tak i deg og leverer tidvis småguffen underholdning, men uten å gå over streken til det usømmelige, selv med et slikt mørkt materiale. Filmen beveger seg som en thriller i et allerede opplyst landskap. Likevel har filmen noe å komme med. En stødig hovedrolle, en passe intrikat etterforskning og samt en helt grei regi, gjør at denne filmen gir deg det du forventer av en slik film. Filmen er dog ikke perfekt og er langt unna klassikere som ‘Seven’ eller ‘Nattsvermeren’, men leverer en grei forestilling som står til en forsiktig firer på terningen.

- Fanget i mørket - En ny seriemorder leker med etterforsker Alex Cross

- Homefront - Klassisk action