Anmeldelse av Fanget i mørket (Along Came a Spider), amerikansk film fra 2001

Thriller, Kriminal Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 11 år

En ny seriemorder leker med etterforsker Alex Cross

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.12.2017]

Filmen begynner med et stort antiklimaks for Alex Cross (Morgan Freeman), da han mister en kollega rett foran øyene på ham da hun stuper sammen med en rød sportsbil ned i den sikre død ned fra en høy demning. Det gjør at Alex Cross trekker seg tilbake fra sitt yrke i politiet, for å roe ned. Men han skal snart få andre ting å tenke på.

For samtidig jobber Gary Soneji (Michael Wincott) som mattelærer på en privatskole. Der viser han seg som en sann psykopat og seriemorder. Han har maskert seg med en avansert maske og er fortrolig med de andre lærerne og elevene på skolen. Plutselig kidnapper han Senator Roses datter, samtidig som han myrder alle som kommer i hans vei. Etter kidnappingen ringer morderen til Alex Cross som motvillig involveres i en ny kidnappingsak...

Denne gangen leder Cross etterforskningen og får god hjelp av Secret Service-agenten Jezzie (Monica Potter), som hadde ansvar for barna på skolen. De to innleder et forhold som skal vise seg å skape langt flere problemer enn Alex noen gang kunne drømme om. Sporene tar flere overraskende veier. Etterhvert viser saken seg som litt av et komplott med langt flere involverte enn den ukjente gjerningsmannen.

Nylig så jeg ‘Samleren’ eller ‘Kiss the Girls’ på engelsk. Den ble en såpass suksess at den fikk en oppfølger som denne filmen representerer. Jeg likte den første filmen og tok fatt på filmen med stor optimisme. Jeg visste dog ikke helt hva denne filmen skulle gå ut på. Filmen baserer seg denne gangen på James Pattersons første roman om Alex Cross, før "Samleren - Kiss the Girls", med samme navn som filmen. Også denne gangen legger morderen en gåte og leker med etterforskerne.

Regien er ved Lee Tamahori. Han står bak den suksessfulle filmen ‘En Gang Var Vi Krigere’ fra 1994. Siden har det gått nedover med den New Zealandske regissøren og han er for det meste knyttet til oppfølgere som ‘Along Came a Spider’, ‘James Bond - Die Another Day’ og ‘xXx 2 - The Next Level’. I denne filmen leverer Tamahori en helt ok film, selv om helhetsinntrykket føles et godt hakk bak den første filmen. Selv spesialeffektene er litt utdaterte etter dagens standard, og da særlig scenen da bilen styrter ned i demningen.

Morgan Freeman repriser sin rolle som politipsykologen og etterforskeren, Alex Cross, med evner til å løse vanskelige saker. Med Morgan Freeman i hovedrollen tenkte nok mange at denne suksessen skulle være sikret. Det stemmer dog ikke helt, selv om dette film har sine øyeblikk. Denne filmen har dog ikke en like helhetlig historie som den første filmen. Det hele blir med andre ord mye mer rotete presentert og det skader helhetsinntrykket en del.

Filmens historie har dog en del kule momenter ved seg og har flere tvister underveis, men måten filmen blir fortalt på føles ikke solid nok. Og selv om filmen forsøker å skape spenning, skjønner vi alt for raskt hvordan hvert rømningsforsøk vil ende for den lille jenta. Filmen er nemlig proppfull med filmfortellerklisjeer som ødelegger mye av inntrykket.

Dette er en film som kommer ut veldig midt på treet. Det vil si at filmen er helt grei å se, men fremstår aldri helt som det helt store filmverket. Og det er synd fordi historien har en del komplekse elementer ved seg som gjør at den fortjente en bedre skjebne enn dette. I mine øyne blir filmen for traust fortalt og drukner litt i alt det typiske og i tillegg føles ofte plottet for søkt. Synes heller ikke filmen får nok ut av en stjerne som Morgan Freeman.

Med andre ord har ikke dette samme drivet som i ‘Samleren’. Filmen er heller ikke like mørk som den første filmen i serien. Dette har dog en del mord i seg, men klarer aldri helt å gripe fatt i meg som seer. Det gjør dette til en film som skuffer litt i forhold til første film og gjensynet med Alex Cross blir aldri like intenst som jeg hadde håpet på. Det skinner litt for godt igjennom at den første filmen hadde mye mer å spille på. Filmen kommer seg noe mot slutten da ting nøstes opp og det redder denne filmen fra et realt mageplask.

- Samleren - Seriemorder som samler på pene og smarte jenter

- Next - Forutsigbare fremtidsminutter
- xXx 2 - The Next Level - Nytt oppdrag, ny agent og mer står på spill...
- James Bond - Die Another Day - Et dårlig farvell fra Brosnan
- En Gang Var Vi Krigere - For slumfamilien er hver dag en kamp for å holde sammen

Omtalespalte: Thriller

Les flere spalteomtaler: Thriller

USA, Tyskland

Engelsk, Russisk

Paramount Pictures, David Brown Productions, Phase One Films, Revelations Entertainment