Anmeldelse av Bride of Chucky, amerikansk film fra 1998

Komedie, Grøsser, Thriller Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: 18 år

Natten da Chucky føler seg ‘Lucky’...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.12.2017]

Tiffany, som en gang var kjæresten til den sinnsyke morderen Charles Lee Ray, stjeler det som er igjen av Chuckydukken og syr den sammen og gjenoppliver den onde dukken ved hjelp fra en ‘Voodoo for Dummies’-bok. Chucky er ikke særlig takknemlig for å bli gjenopplivet og det oppstår ondt blod mellom ham og Tiffany. Det gjengjelder Chucky med drepe Tiffany og med Voodoomagi sende sjelen hennes inn i en dukke.

Da starter et samarbeid mellom dukkene for å komme seg over i menneskeform igjen, og for gjøre det trenger de den magiske amuletten som ligger i Charles Lee Rays kiste. De setter derfor ut på en lang reise for å komme til gravstedet til Charles Lee Ray og får med seg et ungt par som er forlovet og skal forhåpentligvis bli dukkenes nye vertskropper, men ferden går ikke helt smertefritt, og uten lik i lasten...

Jeg er bra fan av den første Childs Play-filmen, men etter første film har det bare gradvis gått nedover i kvalitet, film for film. ‘Bride of Chucky’ er en film som skuffet meg stort. Filmen har ikke det største drivet og spenningen i filmen er nesten totalt fraværende. Det hjelper noe på med at Chucky og hans dukkevenninne har noen artige replikker på lur, men ikke nok til å redde dette fra å havne litt i avgrunnen.

Chucky har litt annen look i denne filmen. Han ser ut som en ‘bad boy’-dukke med sydd fjes og stufter i fjeset. Men jeg synes faktisk dukken så skumlere ut fra før av. Effektene er ikke allverdens med tidlige dataeffekter som da et speil knuses i toppen av en seng og speilbitene spidder en vannseng med et elskende par i. Scenen er utrolig dårlig laget. Ikke er filmen noe skremmende heller.

Den klart dårligste Chucky-filmen til nå i rekken. Filmen har nesten null historie. Alt er så ulogisk. Som hvorfor et ungt par skal bry seg om å frakte to dokker til en destinasjon, når de er ettersøkt for flere mord og heller burde gjemt seg. Og hva skal Chucky med å ta over en kropper til to veldig ettersøkte folk som mest sannsynlig ender i fengsel raskt nok uansett. Hatet også mordene i filmen som var dårlig laget og ikke noe kule.

Dette var med andre ord svake saker. Ikke er filmen morsom nok heller. Dette var igrunnen mest en stor tålmodighetsprøve. Filmen har dog noen forsøk på morsomme kommentarer som faller sånn halvveis i god jord, men ellers er filmen ikke noe særlig å se. Jeg var veldig skuffet over manuset som var såpass svakt. Dette kunne selv en ungdomsskoleelev gjort bedre. Det gjør at jeg må dra frem toeren på terningen for en film som egentlig går på sparebluss med en lite logikk. Filmen redder seg dog unna dårligste terningkast fordi den tidvis underholder litt med noen humreverdige replikker fra Chucky.

Terningkast: 2-

- Cult of Chucky - Andy og Nica møter Multi-Chucky!
- Curse of Chucky - Mer tilbake til røttene igjen
- Seed of Chucky - Dukkefamilien skaper mess i Hollywood
- Child's Play 3 - Chucky og Andy i nok en ny kamp på liv og død
- Child's Play 2 - Chucky er tilbake!
- Child's Play - Slasherikonet Chucky er både skummel og ond!

- Fearless - Grei kampsportfilm med imponerende kampscener

• Reelfilm.com
  • Thefilmfile.com
  • Filmcritic.com
  • Globe and Mail

Universal Studios / Universal Pictures, Midwinter Productions Inc.