Anmeldelse av LEGO filmen (The Lego Movie), australsk film fra 2014

Animasjon, Action, Komedie Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 7 år

LEGO filmen - Trailer 31.10.2013

Legouniverset gjør seg svært godt på film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.01.2018]

Vi følger den ordinøre Emmet, han er en helt vanlig og gjennomsnittlig Legofigur. En dag etter jobb ser Emmet en pen Legokvinne han faller pladask for. Han følger etter henne og får ved et uhell en spesiell ræd dings festet til ryggen sin. Denne dingsen er magisk og Emmet som bærer av den blir pekt ut som nøkkelen til å redde verden. Han blir da rekruttert til et hemmelig brorskap for å dra på et spennende oppdrag og stoppe den grusomme tyrannen, Lord Business. Det blir en reise Emmet er fullstendig og latterlig uforberedt på...

Liker hvordan den vanlige Emmet blir helten i historien. Han er en mindre smart person som lever et helt ordinært liv. Det er artig for barn å se at også de som fremstå som helt vanlige også kan ha verdi og spille en viktig rolle. Den onde Lord Business er en person som truer med å bruke Kragle-våpenet for å fjerne kreativitet og lek i legouniverset. Vi blir med på et eventyr innenfor mange forskjellige legotyper i mange forskjellige verdener. Alt i kampen for å beholde friheten i Legouniverset.

Det hele er skikkelig moro for hele familien. Filmen har et svært lekent manus. Alt er bygget opp som en lek med Legouniverset på samme måten som barn leker. Og ut i fra det er det lagt til utrolig mange poenger og vitser til den ville handlingen. Digger denne filmen og dens kreativitet. Dette er noe ellevilt som barna vil digge og har samtidig poenger de voksne vil le av. Filmen har også mye referanser til en hel del populærkulturelle saker. Her får du referanser til tegneseriefigurer som Batman, Superman og Green Lantern.

Filmen er svært humoristisk. Faktisk den beste reine komedien jeg har sett på lenge. Det er utrolig mange poenger og de kommer tett som fluer på et fluepapir. Dette er omtrent som å se en legofilm alla ‘Mannen med den nakne pistol’. Også replikkene er svært artige som: ‘To the Batship!’, og når det blir skutt, kommer kommentaren: ‘To the invisible batship!’ som også blir ædelagt. Og slike morsomheter er filmen helt gjennomsyret av.

Jeg må si at jeg var svært skeptisk til filmen på forhånd, men dette fungerte faktisk utrolig bra og er en av de aller beste og mest vellykkede filmene som baserer seg på et leketøy. Det at filmen er laget ved hjelp av animasjon gjør uante muligheter. Digger også hvordan animasjonen er skapt. Dette fungerer som om det skulle være skikkelig lego og ut i fra det spiller filmen på sitt helt egne univers. Universet er noe som både unge og gamle Legofan vil sette stor pris på med et vidt spekter av Legoklosser.

Dette er en super komedie som jeg lo veldig godt av. Liker den tullete, lune, smarte humoren som kommer til syne gjennom visuelle morsomheter og samt kule og episke replikker. Likte også godt thememusikken som pumper opp stemningen gjennom hele filmen og forteller oss at alt er helt utrolig. Alt fungerer som en barnefilm som faktisk også har veldig mye for seg for voksne. Det fordi de voksne koser seg med alle de kule replikkene og referansene og smarte vitsene, imens barna koser seg med den lekne historien og alt det humoristiske som skjer underveis i filmen.

- 22 Jump Street - Beste komedien på leeeenge!
- 21 Jump Street - Spøkefullt tenåringsrølp med en del moro med på kjøpet
- Det regner kjøttboller - En hysterisk jung food komedie