Anmeldelse av Bright, amerikansk film fra 2017

Action, Kriminal, Thriller, Fantasi Spilletid: 117 minutter

Alver, orker og mennesker

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.01.2018]

I en alternativ verden lever mennesker i amper fred med orker, alver, centaurer, dverger etter å ha kjempet i tusenvis av år. Filmen handler om to politipartnere. En er menneske og en annen er ork. I Los Angeles jobber Daryl Ward i politiet sammen med nasjonens første orkiske partner Nick Jakoby. Ward liker ikke Jakoby etter en ambivalent episode der Ward ble skutt og Jakoby lot en ork komme seg unna. Men da Jakoby snubler over en mektig gjenstand, blir de innblandet i en profeti og heftig bandekrig...

Profetien sier at kun en Bright kan styre tryllestavens makt. Filmen åpner med at vi får se vegger og murer med tagginger som: ‘Gud skapte alle raser like, men alver er likere’, ‘Orker kjemper for dere, hvem kjemper for oss?’ og ‘Vi dør med magi’. Vi blir innblandet i en hard verden med orkene er de store stygge ulvene. De har et skummelt ansikt med blåaktig skjær i huden og selvsagt hører de på deathmetal. Alvene befinner seg på den snobbette samfunnstoppen der de styrer alt det viktige som skjer.

Netflix har med denne filmen forsøkt å skape en storfilm til hele 90 millioner dollar med store stjerner som Will Smith, Joel Edgerton og Noomi Rapace i rollene. Jeg var derfor veldig spent på hva filmen ville gi meg av underholdning. Filmen inneholder en veldig rar sjangerblanding. Dette er som en slags ringenes herre møter sci-fi i en hard verden med magi og kamp mellom orker og alver. Dette har også litt buddyfilm i seg med surnede politipartnere som plutselig finner seg i konfliktens kjærne.

Filmen begynner litt rolig og forsiktig. Filmskaperne forsøker åpenbart å få oss til å bli kjent med hovedrollefigurene spilt av stjerneskudd som Will Smith. Det hele er veldig dramapreget, men personlig synes jeg dette hadde kledd en mer actionspekket og intensiv innpakning. Selve manuset er litt tregt til tider og jeg får ikke den helt store engasjementet for det som skjer underveis. Heldig begynner filmen å komme seg litt rundt midtveis. Du får en mørk fortelling som er både rå og brutal. Manuset er dog litt småoriginalt, men det blir for lite spenning i det som skjer. Vi knyttes heller ikke nok til rollefigurene.

Dette var langt i fra Will Smith på høyden, og jeg blir nesten litt flau på hans vegne til tider i filmen. Det er også litt humor i filmen som jeg verken smiler eller ler av. Når filmen begynner å ta av fra rundt timen begynner filmen å levere noe action. Spesialeffekter er også greit gjennomført og jeg skjønner at filmen er litt påkostet. Mot slutten har filmen noe mer krutt, men der er det for sent å snu hele inntrykket. Dette fenget dermed ikke like mye som jeg hadde håpet. Likevel er jeg bare brukbart fornøyd med filmen, selv om den aldri helt klarer å utnytte det potensialet som ligger i universet handlingen tar plass i.

Denne påkostede Netflixfilmen gjør noe riktig, men klarer ikke helt å falle helt for denne rare sjangerblandingen. Kanskje filmen hadde kledd å være mindre seriøs. Det er jo riktignok noe humor i filmen, men i mine øyne falt ikke morsomhetene helt i god jord. Jeg ville veldig gjerne like denne filmen, men synes den aldri tok helt av. Det var noe viktig som manglet i blandingen for at filmen skulle føles topp underholdende. Likevel vil jeg presisere at dette kan være en joker for mange. Dette er nemlig en grei film å se og er bra påkostet.

- Suicide Squad - Skuffende og halvdaff skurkefest

• Washington Free Beacon
  • Hindustantimes.com
  • Punch Drunk Critics
  • Times (UK)
  • The Straits Times (Singapore)
  • Sunday Times (UK)
  • The Sun (UK)