Anmeldelse av The Talented Mr. Ripley, amerikansk film fra 1999

Drama, Thriller, Kriminal Spilletid: 139 minutter Aldersgrense: 15 år

En svindler tar over en rik manns person

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 15.01.2018]

Tom Ripley (Matt Damon) har fått i oppdrag av en rik mann om å reise til Italia og overtale den eventyrlystne sønnen hans, Dickie Greenleaf (Jude Law), og å blir med tilbake igjen til amerika. Tom blir god venn med Dickie og hans vakre kjæreste i forfatterinnen Marge Sheerwood (Gwyneth Paltrow). Ripley blir en fortrolig venn til Dickie og Marge, men det går ikke lang tid før Dickie begynner å gå lei Ripley. Det gjør at han velger å ta over livet til Dickie og da må Dickie bort...

Filmen er basert på den kritikerroste romanen med samme navn som filmen av Patricia Highsmith. Regien og manus er ved Anthony Minghella, som også er kjent for å ha regissert Oscardramaet, ‘Den engelske pasienten’. Minghella har laget en interessant film om den drømmende Tom Ripley som blir både svindler og morder i jakten på det ‘gode liv’. Filmen finner sted en gang på 1950-tallet i solfylte Italia. Det er en tilværelse med late strandbesøk eller på tur med seilbåten om dagen og ute å kjenne på nattelivet i kule klubber på kveldstid. For Tom Ripley er dette livet en drøm han ikke vil våkne opp av.

Jeg hadde sett denne filmen en gang på VHS for 15 år siden. Visste sånn noenlunde hva jeg gikk til og husket igjen konseptet for filmen med en som tar over en annens person. Filmen er litt treg igang og bruker veldig lang tid på introduksjonen av rollefigurene. Jeg tror filmen kunne vært bedre om den hadde blitt kortet ned med en halvtime. Da kunne filmen vært mer intens. Det spennende med denne filmen er jo uansett det som skjer etterhvert når Ripley setter igang sin voldsomme svindel. Jeg liker godt spillet til Ripley. Det er veldig vågalt og nettet snører seg om ham flere ganger, men det spennende er å se hvordan han forsøker å sno seg unna hver gang det er fare på ferde.

Filmen har gode skuespillerprestasjoner over hele linjen med stjernenavn som Matt Damon, Jude Law, Cate Blanchett, Jack Davenport og Philip Seymour Hoffman i rollene. Synes Damon gjør en kjempejobb i hovedrollen som den store kamelonen Tom Ripley. Dette er et spennende dramathriller når den først kommer igang. Filmen har interessante detaljer i begynnelsen, men det er ikke før rundt halvveis at filmen blir skikkelig skrudd til. Filmen blir noe kjølig til tider med en del overfladiske rollefigurer som man ikke føler stort for.

Dette er en solid gjennomarbeidet film. Filmen gir deg en fengende historie med mange kule detaljer. Men selv om filmen har mye bra med seg, er den dessverre litt for lang. Skulle ønske at introduksjonen hadde vært litt kortere. For min del ligger dette å slurer mellom en firer og femmer på terningen, men i mine øyne ligger filmen nærmere fem enn fire. Med andre ord er dette en stødig kvalitetsfilm mange vil ha stort underholdning av å se. Jeg må ærlig innrømme at jeg falt for det dristige spillet mot slutten av filmen. Det er det som skiller seg ut og gjør filmen verdt å se.

Terningkast: 5-

- Ripley's Game - Solid oppfølger

- Cold Mountain - Vakker kjærlighetsskildring fra den amerikanske borgerkrigens bakside
- Den Engelske Pasienten - Den mystiske piloten

Omtalespalte: Thriller