Anmeldelse av Supercop (Jing cha gu shi 3 - Chao ji jing cha), kinesisk (hong kong) film fra 1992

Action, Thriller, Komedie, Kampsport Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 15 år

Tøff politimann går undercover

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.01.2018]

Filmen begynner med at politietterforskeren Kevin Chan, i Jackie Chans skikkelse, ankommer med en kul motorsykkel for å besøke onkelen på kontoret hans om en mulig jobb. I gangen utenfor kontoret overhører han at de trenger en superpolitimann til et livsfarlig oppdrag. Den jobben vil Kvein ha, og ikke den kjedelige jobben som onkelen hans forespeiler ham. Og selvsagt får han jobben. Når Kevin Chan sendes ut på oppdrag er det ingen vei tilbake...

Kevin Chan skal forsøke å infiltrere en narkotikakartell. Han går undercover i et kinesisk fengsel og får tilliten til kartellmedlemmet Panther (Yuen Wah) ved at han får dem ut av fengsel. Med hjelp fra undercoveragenten Jessica Yang (Michelle Yeaoh), reiser de til Hong Kong og slutter seg til Panthers gjeng. Kevin Chan blir akseptert av gjengens leder (Ken Tsang), men hans operasjon står i fare når Kevin Chans kjæreste (Maggie Cheung) ved et uhell avslører sin sanne identitet.

Jeg elsker Jackie Chan-filmer helt siden jeg så First Strike i 1997 etter å ha lånt den i en videobutikk. Etter det fikk jeg øynene opp for den kuleste kampsportstjernen noensinne på film i mine øyne. Chan drar det virkelig langt for å underholde og disse Hong Kong-filmene har noen syke stunts. Dette er en ganske underholdende film. I mine øyne er ikke dette like solid som Drunken Master-filmene, men har sin sjarme likevel. Mot slutten holder jeg nesten pusten i de heftige stuntene, og særlig da jeg vet at Jacke Chan gjør dem alle helt selv.

Filmen begynner litt rolig før selve oppdraget kommer skikkelig i gang. Denne gangen får du Jackie Chan i agentaction som en superpolitimann på et supervanskelig oppdrag. Ikke ulikt mye av det du har sett før og etter av Chan i hans mange Hong Kong-filmer. Som så mange andre kampsportfilmer med Jackie Chan er det også en del humor i denne. Du får en del halsbrekkende stunts som for det meste blir utført av Chan selv. Men også Michelle Yeaoh viser seg litt frem på den arenaen også. Michelle Yeoh er kjent fra store filmer som ‘Snikende Tiger, Skjult Drage’, Geisha og James Bond - Tomorrow Never Dies.

Kampsportscenene og actionen er både godt regissert og velkoreografert. Filmen har mange spektakulære actionscener som krever mye av skuespillerne, og er flott laget for sin tid. Det blir mye skyting med store og små våpen. Her får du både eksplosjoner, variert helikopteraction, raske båter, taubaner og en masse togaction. Det gjør at det blir hett om ørene på vår solide superpolitimann på hemmelig oppdrag.

Alt i alt er dette en underholdende og variert film. Filmen har dog ikke så mye kampsport i seg som du kanskje forventer av en Chan-film. Her er det mest dristig agentaction som står i fokus. Liker også kjemien mellom Michelle Yeaoh og Jackie Chan som fremstår som filmens to store og tøffe midtpunkt. Liker også skurkene som ikke er totalt onde og svært minneverdige. Det gjør at filmen blir mindre forutsigbar, selv om dette aldri blir den mest intrikate filmen, men som actionfilm duger dette bra.

- First Strike - Ikke bare bra, men du verden så gøy

- Mr. Magoo - Den klønete nærsynte millionæren
- First Strike - Ikke bare bra, men du verden så gøy
- Rumble In The Bronx - Frisk actionkomedie med Jackie Chan

Omtalespalte: Kampsportfilm

Her finner du omtaler av kampsportfilmer.
Les flere spalteomtaler: Kampsportfilm

• Apollo Guide
  • TheMovieReport.com
  • Themoviescene.co.uk

Hong Kong

Kantonesisk (Kinesisk), Mandarin (Kinesisk)

Golden Harvest, Golden Way Films Ltd.