Anmeldelse av AlphaGo, amerikansk dokumentar fra 2017

Dokumentar Spilletid: 90 minutter

Menneske mot kunstig intelligens

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.01.2018]

Jeg elsker teamet kunstig intelligens og dette er en unik dokumentar om steget maskiner tar for å utkonkurrere mennesker i et av de mest avanserte spillene som finnes. Det er her snakk om spillet Go som er et av verdens eldste brettspill, og en del hakk mer avansert en sjakk, med et hav av mulige trekk og utfall. Spillet kan minne noe om Othello med hvite og sorte brikker, men bare at man skal omringe fiendens brikker istedet. Reglene er veldig enkle, men med et brett på 19 ganger 19 felter gir det rom veldig mange muligheter som gjør spillet langt mer kreativt og vanskelig enn det sjakk er.

Det er en spennende tid vi går inn i med starten på kunstig intelligens. Vi følger utviklerteamet som består av programmerere og samt europamesteren i Go. Sammen danner de et team. Der blir vi med i deres opp og nedturer i kampen for å lage den mest optimale kunstige intelligens for å spille Go. Jeg vet også at etter filmen ble ferdig er de kommet enda et stykke lengre og det er vel ikke så alt for lenge før vi kommer til å se fremskritt på helt andre felt enn bare det å spille Go.

Vi får i dokumentaren se verdensmesteren i Go spille mot dataprogrammet, AlphaGo, i mars 2016. Verdensmesteren er svært selvsikker i begynnelsen, men har åpenbart undervurdert maskinen en del hakk. Det betyr at den 18 ganger verdensmesteren får nye øyne på spillet og ser at også kunstig intelligens kan by på kreativitet og en forståelse av spillet som mennesker kan lære mye av. Det viser seg nemlig at datamaskinen er mer opptatt av å vinne spillet enn å oppnå poeng for hvert trekk. Det gjør at AlphaGo kan gjøre en del trekk som for mennesker virker helt ulogiske.

I utgangspunktet trodde man det var umulig å lage en maskin på få år som kunne slå verdensmesteren i Go, men AlphaGo forsøkte. Det unike med denne dokumentaren er at vi får se det eksakte krysningspunktet der maskin slår menneske. Og selv om AlphaGo virker uslåelig så får vi også se at verdensmesteren også vinner et spill. Men hadde AlphaGo ventet et år til hadde den vært temmelig mye bedre. Denne dokumentaren viser første steg mot kunstig intelligens i et program som også kan brukes til andre områder enn bare det å spille Go.

Dokumentaren er svært underholdende hele veien og fremstår som en svært interessant og aktuell dokumentar som også fikk plass på Bergen Internasjonale Filmfestival i 2017. Det er noe eget med å se mennesker utfordre seg mot maskiner. Mennesker gjør feil innimellom når de kommer i en presset situasjon, men selv om ikke dataprogram blir stresset, så ser vi også at selv de kan gjøre feilkalkulasjoner innimellom, selv om slike feil ofte blir fikset. Dokumentaren har også en del humor innbakt i seg med spøker innad i utviklerteamet. Det er også en god del artige situasjoner som oppstår underveis i ansiktsuttrykk hos verdensmesteren når han ser mange nye trekk i spillet han trodde han kjente som sin egen bukselomme.

Greg Kohs er en prisvinnende dokumentarfilmskaper som gjør en utmerket jobb med filmen AlphaGo. For min del er dette første møte med Kohs, og må si at dette frister til å oppleve flere dokumentarer fra hans regihånd. Dokumentarfilmen AlphaGo er stødig laget. Det er utrolig hvor engasjerende og altoppslukende noe så sært som et dataprogram som spiller brettspill kan bli. Kohs klarer hele veien å gjøre filmen interessant uten å gjenta seg selv for mye. Med et så snevert utgangspunkt er dette faktisk litt av et mesterstykke å få til. Synes også at dokumentaren ser veldig bra ut estetisk sett og er godt lagt opp fortellermessig. Kohs klarer å komme på innsiden av miljøet og tett på både mennesker og teknologi.

[ Filmen kan sees på Netflix i skrivende stund ]

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm
- Streaming - Les flere.