Anmeldelse av Virus, engelsk (britisk) film fra 1999

Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 99 minutter Aldersgrense: 18 år

Når en livsform ser på mennesker som et virus

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.01.2018]

Filmen begynner på romforskningsfartøyet Vladislav Volskov i Stillehavet. De kommuniserer med russiske astronauter i rommet. Astronautene registrerer at noe kommer farende mot dem i høy hastighet og slår dem ut med elektrisitet som sendes ned til Vladislav Volskov. I havet raser samtidig en stor storm med høye bølger. Deretter følger vi en tauebåt som sliter i stormen og mister den dyrebare lasten som ikke er forsikret. Tauebåten begynner også å ta inn vann, men da oppdager de et mystisk stort skip ikke langt fra seg på radaren.

Liker den litt mystiske begynnelsen på filmen. Konseptet i filmen er faktisk ganske så kult. Filmen bygger seg opp og vi vet hele tiden litt mer enn mannskapet på tauebåten som kommer seg ombord på det russiske romforskningsfartøyet. Da begynner et mareritt for dem som de aldri i sine villeste fantasier hadde sett for seg. Dette dreier seg om et utenomjordisk eksistens som utvikler seg til effektive maskiner som har til oppgave å utslette mennesker, da den ser på oss som et virus.

Måten den kunstige intelligensen går til verks på er å skape en ny livsform som videre utvikler seg hele tiden. Den kan til og med bruke mennesker som reservedeler og du får mange cyborglignende eksistenser sammen med annet skremmende teknologisk maskineri. Det hele utnytter elektrisitet og tar over datasystemer og lærer gjennom dem hvordan den skal drepe menneskene og kan til og med kommunisere med oss når den har lært språket vårt.

Jeg er glad i sci-fi-filmer og denne virket som noe i min gate selv om jeg så at kritikkene var veldig lave jevnt over. Om du er vant til litt typisk sci-fi-grøss er dette grei skuring. Jeg har alltid vært fascinert av filmer som Terminator og Alien der menneskeheten må kjempe mot noe som kan utrydde oss. Det elementet er også tilstede i denne filmen. Jeg likte også en del av ideene som filmen bringer på banen som muligens kan bli et problem i fremtiden om det går galt med kunstig intelligens og den vender seg mot oss.

Jeg likte faktisk denne filmen litt. Det kan ha noe med at jeg både er fascinert av teknologiske thrillere og grøssere. For mange andre kan dette kanskje føles litt søkt, men med en avansert kunstig intelligens kan mye rart skje. Jeg synes filmen har mye bra med seg i tankegodset, men rollefiguren til Donald Sutherland er noe av det som irriterte meg mest med filmen. Han er alt for typisk og motarbeider sine venner og eller vanlig sunn fornuft. Ellers er de andre skuespillerne helt ok, selv om dette langt i fra er noen skuespillerfilm.

Jeg elsket filmen i begynnelsen. Der har filmen en god mystisk stemning, men når alt er avslørt, er det ikke så mye spenning igjen i filmen. Derfra og inn synes jeg nesten bare at filmen gjentar seg selv. Det er kult å se noen av robotene, hvordan de er skrudd sammen og ellers hvordan den kunstige intelligensen forsøker å kommunisere og overleve lengst mulig. Denne filmen kunne nesten vert en del av en Terminator-film, men dette er langt mer stusslig i forhold til actionklassikerne med Schwarzenegger i en sentral rolle. Dette fenget meg litt siden jeg er fan av temaet, men det hele blir kanskje litt mye baluba for folk flest og er en film man aldri bør taes for seriøst. Filmen er også fint severdig om du faller for teknolgigrøssere, selv om filmen aldri blir noe mesterverk på noen måte innenfor sjangeren.

Terningkast: 3-

Omtalespalte: Sci-fi