Anmeldelse av Ripley's Game, engelsk (britisk) film fra 2002

Drama, Thriller Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 15 år

En unødvendig hevn skaper utfordringer for Ripley

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.01.2018]

År etter at Ripley gikk under jorden med et millionbeløp som han tjente på kunstforfalskerneri, har den middelaldrende svindleren slått seg ned i Veneto i Italia. Der er han gift med den vakre musikeren Luisa, som han lever herrens glade dager med. Det vil si inntil en fest hos naboen Jonathan, da Ripley overhører at det snakkes nedsettende om ham. Det lar ikke Ripley passere forbi ham og setter en voldsom plan til livet som vil ødelegge livet til naboen totalt. Etterhvert knyttes Jonathan til den russiske mafiaen, og samtidig settes også Ripley i en vanskelig knipe...

Jeg så nylig den første filmen om Tom Ripley og likte den. Derfor var jeg svært klar for oppfølgeren som fortsetter historien om Tom Ripley. Oppfølgeren er også ganske annerledes enn den første filmen i både stil og måten filmen fortelles på. Det er vesentlig mer action i oppfølgeren samtidig som historien som fortelles fremstår som litt enklere. Filmen åpner med at Tom Ripley møter en mann med koffert ute på en åpen plass. Der ser vi Tom Ripley spille en lurendreier av en antikvitetshandler som ikke skyr noen midler i kampen om verdier.

Filmen baserer seg på Patricia Highsmiths tredje roman om den utspekulerte Tom Ripley og hans kriminelle bedrifter som svindler. Filmen er ikke like godt laget som sin forgjenger, men jeg liker at det hele utvikler seg til litt mer av en thriller tidligere enn den første filmen. Det gjør at filmen kanskje blir lettere å like for et bredere publikum. Skuespillet er det også høy klasse over. Spesielt John Malkovich spiller Tom Ripley på passende vis. Han er suveren på å spille psykopat, og gjør det bedre enn Matt Damon som Tom Ripley.

Om du likte første film, er det ikke sikker oppfølgeren faller like godt i smak, da den er noe mer tradisjonell i formen og er ikke like sofistikert som første film. Som i første film bruker filmen litt tid på å komme igang. Scenene på toget er blant annet litt nervepirrende, når en haug med folk skal taes av dage inne på et lite togtoalett. Men filmen hadde kanskje kledd enda litt mer spenning og thrillermomenter hele veien. Akkurat det etterlyste jeg også med første film. Mot slutten blir det noe mer spenning når mafiaen setter hardt mot hardt.

Alt i alt var dette en grei film, men filmen skuffet meg noe i forhold til den første filmen. Det mest positive med denne filmen var at John Malkovich spilte en utsøkt rolle. Hadde det ikke vært for ham kunne denne filmen muligens ha falt helt igjennom. Filmen hadde også sine spennende øyeblikk, selv om jeg ikke ble hundre prosent revet med av filmen hele veien. Men tross i litt smårusk, så var dette en ganske severdig affære som er både raskt sett og en film som ikke kommer til å sitte så lenge i skolten. Det fordi dette ikke gav meg de største inntrykkene, da synes jeg faktisk den første filmen gav meg mye flere gode øyeblikk.

- The Talented Mr. Ripley - En svindler tar over en rik manns person

Omtalespalte: Thriller