Anmeldelse av It, amerikansk film fra 2017

Drama, Grøsser Spilletid: 134 minutter Aldersgrense: 15 år

It - Trailer 27.07.2017

Klovneskrekk med et dykk tilbake til det deilige 1980-tallet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.02.2018]

Vi følger en vennegjeng, kalt ‘The losers club,’ på slutten av 1980-tallet. De bor i den vesle byen Derry. Vi blir med dem gjennom sommeren. Gjengen sliter med noen eldre gutter som mobber den litt nerdete gjengen. Og som ikke det var nok plages byen av at barn forsvinner på mystisk vis. Året før 1989 forsvinner lillebroren til Bill. Han får med seg resten av gjengen for å lete etter broren. Det fører dem ut i litt av et mareritt, der den fryktinngytende klovnen Pennywise er selve definisjonen på marerittet...

Hvis du trodde dette var en film om datamaskiner, så tar du grundig feil. IT refererer heller til det engelske ordet ‘it som i ‘det’ og da er det en skummel, ond og grumsom klovn ved navn Pennywise som er ‘it’. Og dette er ingen spoiler fordi klovnen lar raskt seg til kjenne.

Digger at filmen har med den kule scenen med gutten med gult regnetøy og sydvest når han leker med papirbåten i rennesteinen. Dette er også scenen der vi treffer klovnen Pennywise for første gang i filmen. Scenen kommer rundt fem minutter inn i filmen og er svært stemningsskapende og også bedre laget enn den første TV-filmen fra 1990.

Filmen er basert på bestselgerboken til skrekkmesteren Stephen King. Filmen har også en del referanser til TV-filmen med samme navn som denne fra 1990. Og jeg kan like gjerne avsløre det med en gang. Denne remaken er overlegen TV-filmen på alle plan, og det til tross for at TV-filmen var en ganske kul film da den kom. Pennywise ser også enda mer skremmende ut enn han gjorde i første film. Skrekken er mye mer rendyrket og effektiv i denne remaken og jeg likte mye bedre oppbygningen i denne filmen. Synes denne remaken er mer foredlet enn den første filmen. Likte også at filmen var en del kortere og mye mer intens. Skuespillet er også mye bedre.

Elsker barnegjengen vi følger. Det er moro med den fyldige gutten som liker New Kids on the Block. Det er også i denne filmen mange likheter med Stranger Things. En av guttene er til og med den samme skuespilleren. Det har kommet en bølge der 1980-tallet og det vi fikk da av kultur er blitt retro, og det er svært gledelig, fordi det var en ganske kul tid. Pennywise er god på å skape illusjoner for barna som skremmer dem eller lokker dem til ham. Klovnen er også som monsteret i Stranger Things og lever i en annen verden i kloakken. Digger også at vi får se hvilke filmer som gikk på kino på slutten av 1980-tallet i USA. Der er det mange klassikere eller filmer i kjente og kjære filmserier.

Dette er en skikkelig høybudjett skrekkfilm som gjør nærmest alt riktig. Jeg fikk skrekkgåsehud av mange scener i filmen som er utrolig fett utformet. Filmen er også svært skremmende og det er lett å bli redd for klovner etter å ha sett IT. Og særlig med denne skremmende gode klovnetolkningen av Bill Skarsgård. Elsker også designet på klovnen. Musikken er også svært kul og variert i filmen med også innslag av heavy metal i den svært intense og kule steinkrigscenen. Effektene er nærmest prikkfritt utført. Regien er også solid med Andy Muschietti som fra før gav oss den noe mindre profilerte skrekkfilmen Mama i 2013.

Likte veldig godt prioriteringene til denne rebooten av IT. Produksjonen er langt i fra særlig original, men utspiller seg på nærmest perfekt vis. Er utrolig fan av filmer som beskriver eventyr og vennskap mellom barn. Det å kun følge gjengen med barn er et ypperlig valg slik at vi knyttes bedre til rollefigurene enn i første film der vi fulgte rollefigurene både som barn og voksne. Filmen blir også mer og mer skummel utover i filmen. Det hele er svært skremmende og det er lett å bli redd for klovner etter å ha sett IT. Slutten er også svært god og avrunder det hele på en solid måte. Nå håper jeg bare filmen får en oppfølger, for dette svingte det både skrekk og underholdning av i bøtter og spann.

- It - Saved by the clown

- Mama - Du kødder ikke med Mama!

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.

Les flere spalteomtaler: 4K/UHD

• Daily Dead