Anmeldelse av The Three Stooges, amerikansk film fra 2012

Komedie Spilletid: 92 minutter

Tre spesielle karer med lav IQ, men hjerte av gull

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.02.2018]

Tre babyer blir lagt på dørstokken til et lite barnehjem drevet av nonner. Det skal vise seg at Moe, Larry og Curly skal bli litt av noen typer. De henger alltid sammen som erteris og driver på med rare ting med hverandre som fingre i øynene, ørefiker og skalling. Hver gang noen adoptivforeldre kommer til barnehjemmet viser alle seg fra sin beste side og en gang blir Moe faktisk adoptert, men på vei hjem til sine nye foreldre begynner han å savne de andre. Han kommer da med en vill ide om at de også må ta med seg Larry og Curly. Det faller ikke i god jord og foreldrene bestemmer seg heller for en annen gutt.

Tiden går og plutselig er Moe, Larry og Curly blitt voksne. Barnehjemmet som de fremdeles bor på trenger penger og det raskt. Da tenker Moe, Larry og Curly å dra til byen for første gang for å skaffe sårt trengte gryn. Da roter de seg raskt opp i trøbbel med en dame som ønsker at de skal gjøre kål på ektemannen hennes for masse penger...

‘The Three Stooges’ er tre velkjente morsomme figurer som dukket opp første gange på 1930-tallet og som siden har vært børstet støv av flere ganger etterpå. Dette er et nytt forsøk på å skape komisk underholdning med ellevill og helsprø komikk. De tre idiotene er skruer som alltid henger sammen som erteris og har et hjerte av gull. Dette er en veldig absurd tullekomedie med heftig slapstickhumor.

Både de tre hovedrollefigurene og alle rundt dem får skikkelig gjennomgå. De blir slått med slegger, truffet av kirkeklokker og mange blir kastet gjennom luften. Det brekkes også mange bein og farlige dyr som isbjørner og løver spiller også sin rolle i kaoset som oppstår i de tre hovedrollefigurenes kamp for å skaffe penger til barnehjemmet de vokste opp på.

Om du bare ser på filmen som en vill og ufarlig komedie uten noen form for tankegods i, er dette litt småartig, men ikke så morsom som filmen kunne vært med bedre skuespillere. Dette er en film som eksempelvis hadde vært selvskrevet for en mann som Jim Carrey og lignende, men dessverre er ikke de tre i front av samme komisk klasse, selv om de gjør jobben sin.

Jeg hadde sett traileren på forhånd og tenkte at dette kunne være en passe enkel og moro film for en komedieelsker som meg som får meg til å le litt, men filmen får meg mest til å trekke på smilebåndet med sin veldig tegneserieaktig humor. Filmen utgir heller seg aldri som noe mer enn en tullekomedie. Og selv om det er mye drøy humor så kommer det en advarsel etter filmen om at dette ikke må gjentas hjemme, og vi får se hvordan stuntene er blitt gjort. Det gjør dette til en veldig ufarlig komedie. Filmen er ikke helt topp men er greit severdig. Det gjør at jeg ruller en syltynn treer og et klarsignal om du elsker komedier litt over gjennomsnittet.

Terningkast: 3-

- Dum og dummere To - Suveren oppfølger
- The Heartbreak Kid - Komedie som ikke helt slår helt an i noen leirer
- Stuck On You - Grei nok komedie - sikker suksess for Farrellys
- Shallow Hal - Til tider morsom, men ikke noe særlig
- Jeg, Meg & Irene - Hjernedød komedie som man ler litt av
- Alle Elsker Mary - Skaper ennå bra mange latterutbrudd og fornøyelige situasjoner
- Kingpin: Enda dummere - Bowlingkomedie som leverer!
- Dum og Dummere - Fremdeles sykt morsomt!

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.

Les flere spalteomtaler: Komedie

• Financial Times
  • Irishtimes.com
  • London Evening Standard
  • Daily Mail (UK)
  • Birmingham Mail
  • Daily Express (UK)

Conundrum Entertainment, Columbia Pictures Corporation, Metro-Goldwyn-Mayer (MGM), C3 Entertainment Inc.