Anmeldelse av Glacé, fransk tv-serie fra 2016

Drama, Thriller Spilletid: 52 minutter

Vakkert og særegent fransk krimmysterium

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 16.02.2018]

En grotesk oppdagelse i en liten fjellandsby i de franske Pyreneene bringer etterforsker Martin Servaz inn fra Toulouse. Det skal vise seg at det er en helt konkret grunn til at akkurat han blir satt på saken, og etter hvert avdekkes et bekmørkt mysterium som har vært tildekket i årevis i den lille fjellandsbyen.

Sentrale motiv som hevn, gamle synder som graves opp igjen, fysisk og mental sykdom, er sentrale elementer i denne Netflix-produserte franske serien.

Åpningen bringer oss til toppen av en fjellheis hvor man har funnet et grotesk lik hengt opp øverst i fjellet ved heisbygget. Sammen med den lokale etterforskeren Julia Piaton må Martin finne ut av hvem som skaper uggen stemning i bygda. Ferden bringer dem til det lokale sinnsykehuset hvor en dømt seriemorder soner sin straff. Men kan han ha noe med også dette nye mysteriet å gjøre?

Glacé er en sånn serie som umiddelbart fenger. Plottet føles derimot litt rotete, innvikla og vanskelig å få tak på utover i de 6 episodene. Vi får selvsagt vite ting etter hvert, men utfoldelsen av historien er ikke all verdens verken spennende eller egentlig sjokkerende, og ikke alt har med hovedplottet å gjøre skal det vise seg.

Detter bringer oss over på en annen ting ved Glacé, nemlig at den kunne vært laget langt mer spennende og creepy skummel, men faller litt for tungt ned på tragisk persondramasiden til å bli voldsomt spennende.

Men bevares… her er mye solid også altså. Skuespillet er blant annet veldig bra, og karakterene er godt castet og skrevet, hver for seg. I hovedrollen står Charles Berling (Elle, 2016) som den slitne, smått alkoholiserte Martin, en kar som skal vise seg å slite med flere ting også.

Det mest imponerende er nok likevel en av birollene, nærmere bestemt diverse locations i det vakre franske alpelandskapet, med høye fjell, dype daler og snøkledde områder hvor små landsbyer har slått rot. Man blir bergtatt av denne ødeliggende locationen, samtidig som et lite lukket lokalsamfunn ikke akkurat er første gang brukt som sentrum for et mordmysterium.

Glacé blir slik et litt fransk eksotisk fjellmysterium med gode skuespillerprestasjoner, men hvor plottet og spenningen kunne vært skrudd mer godt til for å effektivisert de fra før av mange gode kvalitetene. Serien er absolutt å anbefale dog, for dem som elsker et relativt kort og medrivende mysterium.

(Glacé kan streames på Netflix)

12.01 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Geir Karlsen sin omtale 'Glacé - Sesong 1: Virket lovende...': Tenkte se denne etter hvert..

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- TV-Serie / Sesong - Les flere.
- Thriller - Les flere.

Kritikker i media av S01