Anmeldelse av The Similars (Los Parecidos), meksikansk film fra 2015

Grøsser, Sci-Fi Spilletid: 89 minutter

Klassisk uhygge (Antihigiénico clásico)

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 23.02.2018]

Andre oktober, 1968…

Ved en avsides busstasjon venter 8 personer på bussen til Mexico City, men begynner å oppleve uforklarlige fenomener…

The Similars, eller Los Parecidos, er en film jeg ble mer og mer nysgjerrig på mens jeg med jevne mellomrom bladde meg gjennom sci fi og fantasy-katalogen til Netflix. Beskrivelsen av filmen var forlokkende, men jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til mexicansk skrekk. Da er det desto mer forfriskende, når filmen viser seg å være bra og jeg må spise i meg skepsisen igjen.

Det var to veldig tydelige assosiasjoner jeg fikk mens jeg, under nattens mulm og mørke, endelig valgte å se The Similars. Filmen fremstår nemlig som en stor episode av The Twilight Zone, som om den skulle vært regissert av Alfred Hitchcock. I min bok borger det for kvalitet.

Isaac Ezban har både skrevet og regissert filmen, og gjør en utmerket jobb med begge deler. Manuset er velskrevet, og undertegnede satt i hvert fall og gjettet helt frem mot slutten. Det er ikke Oscar-klasse på manuset riktignok, men godt nok til at mysteriet de 8 personene blir utsatt for blir en spennende gåte man ikke vil legge fra seg før man har fått svaret.

Regien utfører Ezban også på en strålende måte. Han er dyktig på å få frem følelsene hos skuespillerne - det spilles på hele registeret, fra glede, til sorg og frykt som brått kan få blodpumpa hos seeren til å slå litt fortere. Når man får en følelse av at man observerer situasjonen på kloss hold - som en flue på veggen om man vil - så mener jeg det er et godt tegn på god regi. Og det er akkurat det Ezban klarer, man føler seg omtrent som en del av historien, og det gjør filmen ekstra intens.

Skuespillerne virker også til å trives i rollene sine - det er gode prestasjoner over hele fjøla, prestasjoner som gir et inntrykk, de er liksom ikke glemt når filmen er slutt, som ofte kan skje. Santiago Torres (Ignacio), Fernando Becerril (Martin), Cassandra Clangherotti (Irene) med flere viser tydelig at The Similars er en film de likte være med på. Man kan liksom kjenne på motivasjonen deres, at de ikke bare er der for pengenes skyld.

Los Parecidos er også et veldig godt eksempel på få mye ut av lite. Handlingen foregår omtrent kun på ett rom, og i stedet for mye sminke og masker, så har man gått for f.eks medisinske apparater og skjeggvekst - og det gir faktisk en veldig god effekt, det setter den riktige stemningen. Jeg liker også måten The Similars er filmet på - det litt blasse filteret, og kameramennenes (Victor Camacho og Karim Iglesias) bevegelser med kameraet gjør filmen veldig intens. Spesial- og visualeffektene, av henholdsvis Sergio Jara og Franz A. Novotny og deres lek med farger er prikken over i’en, rosinen i pølsa.

Jeg triller en sterk firer på terningen for The Similars (Los Parecidos). Jeg er en stor fan av både The Twilight Zone og Alfred Hitchcock, Man får en følelse av å sitte foran TV’en på 60-tallet og oppleve Hitchcocks regi og de skumle novellene fra The Twilight Zone for første gang. Her er det ingen “jumpscares”, men fra start til slutt så føles det ut som at det er noe som ikke stemmer - en deilig form for uhygge med et velskrevet mysterium som fort kan holde deg på kanten av sofaen i drøye 89 minutter.

The Similars (Los Parecidos) er i skrivende stund tilgjengelig på Netflix.

• CineVue
  • Thefilmphilosopher.com