Anmeldelse av The Marine, amerikansk film fra 2006

Action, Drama, Thriller Spilletid: 93 minutter

The Marine - Trailer 27.04.2007

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.03.2018]

Vi følger marinesoldaten John Triton som blir sendt hjem fra Irak mot sin vilje da han ikke følger reglene. Like etter blir hans kone Kate kidnappet av en brutal drapsmann, ved navn Rome (Robert Patrick), og hans gjeng av nådeløse juveltyver. John Triton tar opp jakten på Rome, for å få kona ut av fare. Nå får John bruk for alt han har lært i felten og noe til...

Dette er wrestlingsverdenens forsøk på å satse stort, men dette holder ikke hele veien. Jeg har sett min dose wrestling, selv om jeg aldri har vært noe fan av det. Men hadde mange venner som likte det og gjennom dem lærte jeg litt om det superamerikanske narrespillet med store karer som later som de banker gørra av hverandre. Men selv om wrestlere er vant til å spille en rolle i ringen, så er ikke dette helt overførbart i en film. Det kreves mye mer for å fungere i en film på en og en halv time som skuespiller enn i en wrestlingkamp som krever mer av kroppen enn av fjeset. Man skulle tro at de kunne bruke noe av sitt talent som slåsskjemper i actionen, men i mine øyne kunne det nok ha vært mer av det.

Actionkomedier har jeg alltid synes var kult, men dette oser ikke av kvalitet i noen ledd. Ikke er dette særlig morsomt og actionsekvensene er ikke det helt store å rope hurra for de heller. Det blir litt mye og for lite kult i kameraruten. Om du liker store eksplosjoner og mye 'mess' er dette kanskje ok, men jeg forventer mer av en actionfilm enn dette. Innspillingkvaliteten er dog helt grei, men filmen er klippet i hjel og fotoet er langt unna interessant å se på. Det gjør at filmen føles alt for blass og har hverken noe unikt ved seg eller rendyrket enkelhet.

Skuespillet er heller ikke noe som fungerer knirkefritt heller. Dette er som å se en Jason Statham-film, bare mindre gjennomarbeidet på både manus og skuespill. Wrestlingstjernen John Cena spillefilmdebuterer med denne filmen. Han ser ut som en real helt, men det er det beste jeg kan si om ham i denne filmen. Da er til og med karer som Van Damme, Steven Segal og Dolph Lundgren overlegen det Cena presterer. De har nemlig en attityde og en kulhet, selv om de også langt i fra er hel ved som skuespillere. Robert Patrick er den rutinerte i denne filmen. Navnet sier deg kanskje ikke mye men han har rollen som T-1000 i Terminator 2. Han spiller også her en ‘bad guy’. Men selv om han lett utrasjerer de andre ‘skuespillerne’ i denne filmen, er han dessverre ingen reddende triumfkort for filmen.

Humorskuespillet er også helt uten timing. Det er kanskje fordi de som skal servere humoren er store testosteronfylte karer. De har en mann som ligner på en farget utgave av ‘The Rock’, men helt uten karisma i skuespillet. Jeg lengtet virkelig etter en skuespiller som ‘The Rock’ her som kunne reddet noe av stumpene og fått et skikkelig kult komisk alibi. Men Anthony Ray Parker som den komiske karen heter er helt uten talent til å levere humor. Synes ikke det er morsomt at en slik film spøker med rollefigurens overgrep i barndommen. Den kuleste replikken i filmer under en heftig skyting i en biljakt ‘Rome: Would somebody please shoot this guy? Morgan: What does it look like we're doin'? Rome: Missing’.

Filmen føles helt flat og det til tross for mange intense men tomme actionsekvenser. Plottet er også alt for enkelt, men det hadde ikke trengt å bety så mye, men når alt annet er så lite gjennomført, blir dette veldig traust som underholdning. Jeg har sett flere b-filmer som knuser denne filmen langt ned i støvlene. Jeg klarer aldri å le av dette heller. Til det er dette for grunt og har ikke helt det riktige glimtet i øyet. Og når eksplosjonene er det beste med filmen, vet du at det er noe som virkelig skurrer, men de er til gjengjeld overraskende gode for en slik film å være. Jeg ruller en toer på terningen, men presiserer at den er svært svak, fordi dette er en film det er vanskelig å bry seg om, men jeg har dessverre sett en del verre filmer.

Terningkast: 2-

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- B-film - Les flere.