Anmeldelse av Operasjon Mørkemann, norsk film fra 2018

Familie, Kriminal, Barn Spilletid: 82 minutter Aldersgrense: 9 år

Operasjon Mørkemann - Trailer 29.01.2018

Mini-Poirot og Lille-Marple løser skattemysterium

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 22.03.2018]

De to barnedetektivene Tiril og Oliver får en ny sak å ta fatt på når mystiske hull dukker opp på sletta i nabolaget deres. De må dermed ta i bruk sine aller beste triks og knep, samt grave i fortiden for å komme til bunns i mysteriet.

Basert på barnebokserien av Jørn Lier Horst har her regissør Grethe Bøe laget et mildt, pent og småspennende tyverimysterium for de aller minste.

Bøe gjorde tilbake i 2014 en annen operasjon, nemlig familiefilmen Operasjon Arktis, og med Operasjon Mørkemann kommer en historie som sikkert er utrolig spennende i bokform.

Det er usikkert hvorvidt filmversjonen vil oppfattes like spennende dog. Ikke fordi det er mangler på direkte skumle scener her, men som filmspråk blir det tidvis noe seigt, langsomt og dødtid over mysteriet.

Ikke at man skal trenge hesblesende action hele tiden, men med mange og lange dialogscener er det mulig de aller minste vil falle litt av lasset innimellom. For oss vokse og eldre barn vil nok dette bli i kjedeligste og safeste laget.

Det savnes også om ikke mer direkte action, så mer tempo og friskhet over helheten. Og, har ikke disse to minidetektivene noe hjem eller foreldre? Dette får vi i så fall se lite til, bortsett fra to onkler som sporadisk kommer inn i bildet.

Operasjon Mørkemann er heller ikke noe utpreget kinofilm, selv ikke til å være for små barn, den oppleves mest som en tradisjonell barn tv-produksjon. Men greit nok, her er det mye å relatere seg til og identifisere seg med for barn, og det kan på lang vei være mer enn nok for å bli hekta på.

Fin bruk av varierte dialekter er også kult, samt nydelig locationvalg lagt til vakre Tvedestrand. De aller minste skal ikke minst også få sitt på kino, bevares, og sånn sett er dette en søt liten miniversjon av et Sherlock Holmes-aktig mysterium.

(Foto/Copyright: SF Studios)

- Operasjon Arktis - How to survive in Arktis
- Titanics ti liv - Mørk norsk barnefilm som tar barn på alvor i underholdningsøyemed

- Barnefilm - Les flere.
- Norsk film - Les flere.

• Hamar Arbeiderblad
  • Barnevakten.no