Anmeldelse av Begravelsen, norsk kortfilm fra 2017

Kortfilm, Drama

En begravelse litt utenom det vanlige

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.03.2018]

Filmen åpner med at en kvinne tar seg en blås utenfor en gravplass. Like etter kommer kjæresten hennes og spør om hun er klar. Hun er åpenbart anspent, men han mener det hele kommer til å gå bra, og at det er på tide han møter resten av familien hennes i begravelsen til faren hennes. For så ille kan de vel ikke være, eller kan de det?

Jeg så denne filmen fordi Vidar Tevasvold Aune var produsent på filmen. Har tidligere satt pris på hans regikortfilmer, ‘Noe som skjedde på veien’ og ‘Noe som skjedde på jobben’. Begravelsen er en film litt i samme gaten som de nevnte Aune-produskjonene, bare ikke helt like gjennomført crazy. Humoren er likevel veldig til stede.

Kortfilmen er laget på dugnad med veldig lavt budsjett, og er laget av Prosjektor Filmproduksjon, som er en frivillig studentorganisasjon i Trondheim som lager kortfilm på fritiden. Og på det premisset føler jeg at filmen virkelig har noe å komme med. Det er vanskelig å lage god komedie og særlig på et så lavt budsjett som dette, men filmen klarer seg bemerkelsesverdig bra på det punktet.

Manuset er basert på en gøyal ide. Begravelser er ofte forbundet med gravalvor, og da er det fornøyelig å få denne fortellingen om en begravelse der det går litt uryddig for seg. Synes også det tekniske er imponerende bra. Regien er enkel men velfungerende, levert av Robert Alexander Adams. Han forteller filmfortellingen på passende vis,

Filmen ser veldig bra ut med et foto som har variert litt i kameravinkler og i tillegg er ryddig nok til å fortelle historien. Liker musikkbruken i filmen. Det er alt fra Grieg med Dovregubbens hall til traust orgelmusikk og til mer lystig synthmusikk. Musikken er med på å skape stemning i filmen og underbygge humorpoenger.

Det er små humordetaljer i alle ledd i filmen. Det er alt fra en eldre organist som ikke trakterer tangentene helt uten unoter, til at moren til hovedpersonen ikke liker at datteren har fått seg ny kjæreste. Moren prøver da å sabotere at den nye kjæresten skal sitte med familien. Det starter en krangel imens presten holder talen. Det er også supermorsomt når kjæresten til Marit holder tale i begravelsen. Han holder tale for å få opp stemningen, og det helt uten å vite noe om den døde, men bare improviserer frem noen ord.

Filmen har mange rare og artige typer på rollegalleriet der humoren dyrkes. Den gamle tanten med den unge afrikanske elskeren. Den eldre mannen som legger an på den dødes kone. Moren snakker også helt uten filter. Og en mann med pistrete langt hår er der fordi han vil ha tilbake skoene sine. Presten får med andre ord nok å stri med.

Skuespillet er bra tilfredsstillende, selv om det bare nye fjes for min del. Det hele blir ført av en trønder i front, Siri Schnell Juvik, med en fandenivolsk sjarme. Liker også ganske godt Helga Wendelborg som spiller naturlig som enken Frøydis. De andre skuespillerne gjør også en god jobb til å servere den sorte humoren.

Alt i alt er dette en morsom kortfilm laget på en kreativ ide. Filmen får også mye ut av konseptet, selv om det ikke er veldig vanskelig å si hvor det bærer hen når katta først er ute av sekken. Likevel likte jeg filmen som har fylt spilletiden med poenger på løpende bånd. Det gjør at jeg blir underholdt til rulleteksten sitter inn. Likte også slutten ganske godt som en fornøyelig ende på visen med et bra poeng. Det gjør at jeg får en positiv opplevelse av filmen som fikk meg til å både le litt og smile av situasjonskomedien.

Omtalespalte: Kortfilm

En kortfilm varer vanligvis under 30 minutter og formatet er en mye brukt variant for nye filmskapere for personlig utvikling.

En kortfilm kan betegnes som alt i fra en reklamefilm, dokumentar, opplysningsfilm eller som novellefilm. Mang en kjent filmskaper har derfor startet sin karriere og kunsteriske utvikling med å lage kortfilmer.

Kortfilmen har mange egne filmfestivaler, her i Norge blant andre Kortfilmfestivalen i Grimstad.
Les flere spalteomtaler: Kortfilm
Les mer om kortfilmen