Anmeldelse av Hellraiser 9: Revelations (Hellraiser: Revelations), amerikansk film fra 2011

Grøsser Spilletid: 75 minutter

Hellraiser på mikrobudsjett

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 31.03.2018]

Filmen åpner med noen ungdomsgutter som tar farvell med Los Angeles og setter snuten for Mexico. De har til med tatt med seg øl og er klar for å bange damer. På et hotell får gutta en mystisk kube av en fremmed person. Han forteller at dette vil gi dem en opplevelse som er mye hinsides den man kan få gjennom sex. En av gutta løser kuben og cenobiten Pinhead kommer for å hente ham. Dette er bare starten for familien til den andre av gutta er ute etter å få vite hva som er skjedd. Det er en sannhet de aldri hadde drømt om å finne, selv i sine verste mareritt...

Alt begynner i en håndkameraeffekt som var så populært for en del år siden. Dette missliker jeg sterkt. Jeg misstenker at dette er et triks som filmskaperen bruker for å dekke over dårlige effekter. Det gjør at jeg allerede fra første stund begynner å ane stanken av en seig kalkun uten sidestykke.

Filmen forsøker å gå tilbake til røttene. Men selv om denne filmen toucher innom noe av det samme som vi fikk i første og andre film med en kar som forsøkte å komme tilbake fra demonverdenen, når dette aldri tærne til origialfilmen fra 1987 og heller ikke den første av oppfølgerne. Dette er rake motsetningen og er i mine øyne den aller dårligste Hellraiserfilmen gjennom tidene. Og det sier mye, fordi der er det mye skrekkelige makkverk og mindre vellykkede skrekkfilmer å ta av.

Sjelden har jeg kjedet meg mer gjennom en film. Det er dog tilløp til noen voldsomme scener, men ingenting som går inn på meg. Mye av skylden legger jeg på det elendige skuespillet og effektene som suger heftig. B-film-skrekkillusjonen brister når filmen ikke har noe å stille opp med. Og jeg som klaget over forrige film, Hellworld, som jeg gav en ener på terningen. Hellworld er jo som reine mesterverket å regne i forhold til Revalations.

Manuset er så dørgende kjedelig og uengasjerende at jeg gjesper. Det går alt for langt mellom hver skrekkscene og de som kommer er så lite effektfulle at de ikke en gang øker pulsen min. Dette føltes som dritt, selv for en horrorfan som gjerne flørter med b-film-skrekk. Det er heller ikke noe originalitet å spore i filmen. Alt er rippoff fra det vi har fått presentert før.

Man merker at budsjettet er lavere enn noensinne. I mine øyne burde denne filmen aldri vært laget. Dette er virkelig et hån mot fansen. Vel har Hellraiser-skriptene i oppfølgerne ikke hatt allverdens å komme med, men de har en grei ide i bunn, og i Revalations er alt mer bare en vag skisse. Denne filmen har ingenting jeg ser etter selv i en svært middelmådig skrekkfilm en gang.

Filmen har også med de obligatoriske Hellraiser-demonene i form av cenobites, men de er fint lite med og ser komisk dårlige ut. Spesielt den ikoniske Pinhead som i de foregående filmene har blitt spilt av den skrekkfilmskuespilleren, Doug Bradley, er her helt misstolket av en Stephan Smith Collins. Stephan både snakker dårlig engelsk og ser ut som en lubben og bamsete versjon av Pinhead. Han er med andre ord veldig lite skremmende.

De siste fem minuttene inneholdt all underholdningen i filmen og selv der fikk jeg ikke nok sukker på grøten. Jeg vil faktisk strekke det så langt og si at dette er noe av det aller verste jeg har sett noensinne. Filmen var så gjespende kjedelig at jeg måtte ta meg drøssevis med pauser og det til tross for at filmen bare varte i knappe 70 minutter. Alt føltes egentlig mer som en amatørmessig fanproduksjon, mer enn en real Hellraiserfilm. Med andre ord er dette bare å styre unna om du ikke er som meg og har et tvangsnevroseforhold til å måtte se alt i en filmserie. Du er i alle fall advart. Undertegnede kommer i alle fall aldri til å se denne filmen igjen, og nå er jeg virkelig ferdig med Hellraiser for en stund. Slike sår som denne filmen etterlater i sjelen gror sjelden raskt.

Terningkast: 1-

- Hellraiser 7 - Deader - Journalisten Amy graver i em sak om døde som vekkes til livet
- Hellraiser 8 - Det er et skrekkelig party i det gamle herskapshuset
- Hellraiser - Hellseeker - Skraper såvidt Hellraiser-universet
- Hellraiser - Inferno - Veldig todelt opplevelse
- Hellraiser - Bloodline - Kuben i rommet
- Hellraiser 3 - Hell on Earth - Demoner på jorden
- Hellbound - Hellraiser 2 - Marerittet fortsetter…
- Hellraiser - Alternativ og blodig skrekk

• Craveonline.com