Anmeldelse av Jesus Christ Superstar, amerikansk film fra 1973

Historie, Musikal Spilletid: 108 minutter

Påsken er ikke den samme uten Jesushistorien!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.04.2018]

Filmen handler om Jesus og hans siste dager. Filmen begynner i det Jesus ankommer Jerusalem på palmesøndag. Dette var en tid da Israel var okkupert av romerne. Vi får med oss det som skjedde fra Jesus vandrer med sine trofaste disipler til Judas skal angi ham i den forutbestemte rettssaken mot mannen som mange hatet så sterkt fordi noen kalte ham Jødenes konge og trodde han skulle ta over tronen. Derfor turde ikke Romernes leder i Israel å motsi folket, men sannheten var en helt annen. Jesus hadde nemlig en forutbestemt skjebne der han skulle dø på korset for alle menneskers synder skulle kunne tilgis...

I påsken pleier jeg å se en Jesus-film og denne gangen falt valget på Jesus Christ Superstar. Denne filmen dramatiserer jesu’ lidelser gjennom sang og dans. Musikk er levert av musikalmesteren Andrew Lloyd Webber og med tekster av Tim Rice. Musikken i filmen er bra kul med en mengde rockelåter, litt soul, litt funk, litt gospelsoul, og ørlite jazz. Sangene er bra fengende og gjør veldig mye av filmen. Og filmen viser at Jesus + Rock = Sant. Det gjør denne filmen til en av de store reine musikalene.

Filmen begynner med at castet ankommer i buss til opptaksstedet for filmen. Dette er en spesiell introduksjon til filmen. Og resten av filmen er også litt eksperimentell i formen og speiler tiden den er laget under i uttrykket. Filmen er ikke tidsriktig og fremstår som en kunstnerisk affære når det gjelder både kostymer og rekvisitter. Filmen tar dog plass i et fjellkledd ørkenlandskap og Jesus har en kjortel og halvlangt hår som gjør at filmen skaper en del bibelmagi. Romerne har sølvhjelmer og samt lilla singleter og sorte bukser. Mange av de andre skuespillerne har også bukser på. Filmen blander også inn nye elementer som tanks og annet av nyere dato.

Du lærer en del bibelhistorie av filmen og musikalen formidler det kristne budskapet på en lettfattelig måte med en kul innpakning. Filmen slutter riktignok litt før påskehistorien om Jesus slutter. Innholdet er for det meste hentet fra Bibelen og er noen steder direkte avskrift. Dette handler om svik, hat, liv, dødsfrykt, utilstrekkelighet og anger. Det er mye følelser i musikalen med et selvmord fra svikeren Judas og en ulykkelig kjærlighet for Maria Magdalena. Filmen forsøker også å fremstille Jesus som menneskelig i sin smerte og redsel for døden. Det skaper en ekstra sympati for hovedpersonen selv, som er bra spilt og sunget av Ted Neeley.

Dette er en ekte musikal med bare sanger og ingen snakkende musikkelementer. Det er med andre ord musikken som står i sentrum. Liker også veldig godt tekstene i sangene som er av like høy kvalitet som musikken. Variasjonen i musikken er også svært kul. Både innenfor samme sang, med forskjellige partier med mer og mindre tempo som speiler de følelsesmessige utbruddene, og ellers mellom de mange sangene. Du må like musikaler eller musikken for å sette pris på filmen. Reint filmatisk er filmen litt enkel med harde klipp og bilder som går i frys for å passe med musikken, men filmen har en del kule øyeblikk, med fokus på koreografi og musikk.

Terningkast: 5-

- Moonstruck - Romantisk komedie med Cher
- Rollerball - Blir desverre for ujevn

Omtalespalte: Musikk og konsertfilmer

Her finner du omtaler av konserter, musikk-DVD/Blu-Rays og musikkdokumentarer.
Les flere spalteomtaler: Musikk og konsertfilmer

• KPBS.org
  • Mountain Xpress