Anmeldelse av The Circle, amerikansk film fra 2017

Drama, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 110 minutter

Gjennomsnittlig

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 02.04.2018]

En kvinne får drømmejobben hos et mektig teknologifirma kalt The Circle, og avdekker en agenda som vil påvirke livene til alle mennesker.

Jeg må innrømme at jeg har litt sansen for slike typer filmer. David mot Goliat, vår lille helt mot den store, stygge ulven. En heier alltid på underdogen. Dog selv om filmen i seg selv er god og underholdende, så føles den litt blodfattig - den kunne vært enda mer hardtslående.

Det er en evig pågående diskusjon om hva som er etisk og moralsk riktig når det kommer til mennesker og teknologi. Hvor mye skal vi la oss styre av den? Er den et hjelpemiddel, eller blir vi kun redusert til nuller og enere i den store sammenhengen? Burde vi omfavne teknologien, eller er de som lever nærmest “off the grid” lykkeligere mennesker? Dette er ikke en debatt jeg skal begi meg inn på nå, men det er et tankekors.

The Circle er basert på en dystopisk bok skrevet av forfatteren Dave Eggers. Nå er ikke boka lest, så jeg vil ikke spekulere i hvor god filmen er i forhold til boken. Eggers har også vært med på å utvikle filmens manus, sammen med regissør James Ponsoldt. Uavhengig av boka, så synes jeg, som sagt, at filmens historie føles litt blodfattig. Den kunne vært enda mer hardtslående, enda mer omfattende og mer utdypende. Etter filmen sitter en igjen med et lite inntrykk av at dette gikk fryktelig fort.

Emma Watson gjør en godkjent jobb som Mae Holland, men likevel ingen minneverdig prestasjon. Bill Paxton, Patton Oswalt og Tom Hanks blir litt anonyme og fort glemt. Med sistnevnte så føles det veldig som at han er der kun som et trekkplaster. Her kunne man i stedet eventuelt ha benyttet pengene på å utvikle historien ytterligere i stedet. Alt i alt, helt ok prestasjoner fra rollebesetningen, men intet minneverdig.

Det finnes jo litt effekter her, for å vise teknologien The Circle jobber med. I det store og hele, så funker effektene fint. Det er god CGI, og budskapet man vil vise treffer bra. Jeg brukte ikke mye tid på sosiale medier etter å ha sett denne filmen på grunn av at effektene tok våre nettvaner på kornet. Riktignok tok det ikke lang tid før Facebook-avhengigheten tok overhånd igjen...

The Circle er en helt gjennomsnittlig film, alt er på det jevne - kanskje litt under det også. Et typisk eksempel på noe som vil gå “inn det ene øret, og ut det andre”. Likevel var jeg underholdt, filmen er absolutt verdt å se, men det er en typisk film man kanskje venter med å se til en eller annen TV-kanal plukker den opp og sender den som en lørdagsfilm.

Jeg triller en helt grei firer på terningen for denne. Kan være verdt å se av etiske grunner, den underholder i 110 minutter, men det finnes verken mer eller mindre her. The Circle er et typisk eksempel på gjennomsnittlighet.

Omtalespalte: Sci-fi

Les flere spalteomtaler: Sci-fi