Anmeldelse av Not Another Teen Movie, amerikansk film fra 2001

Komedie, Teen Movie Spilletid: 89 minutter Aldersgrense: 11 år

Parodifilm på tenåringskomedier

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.04.2018]

Janey Briggs er en frika tenåringsjente med briller uten fast følge. Hun blir del av et veddemål der skolens største hunk, Jake Wyler, vedder med sin rival om han kan gjøre en hvilken som helst jente til skoleballdronning. Den ultimate utfordringen blir da Janey Briggs, som sees på som et umulig oppdrag. Men gjennom datingen med Janey, begynner Jake å falle for jenta som viser seg å være pen, selv uten briller...

Filmen åpner med en syk dildoscene, der en ung kvinne ligger i sengen sin og putter den inn i det aller helligste. Like etter kommer hennes far inn i rommet og ønsker henne gratulerer med dagen. Like etter kommer også lillebroren hennes inn og bestemoren kommer med kake. Det topper seg når en prest og mange barn fra dagsenteret der hun jobber for, kommer inn i rommet til den stakkars jenta som holder på med sitt. Det ender med at hunden trekker dynen bort og alle ser hva som foregår og dildoen spretter opp i kaken og spruter krem over alt. Jeg tror nesten ikke man kan få et flauere øyeblikk i livet. Og dette topper til og med det du opplever i American Pie-filmene.

Filmen forsøker å parodiere typiske tenåringskomedier. Du får alle typene i tenåringskomedier. Du får den typiske kjekke gutten som er alle pikenes våte drøm, den hvite gutten som later som om han er asiat, drømmedamen på skolen er Amanda Backer, den følsomme gutten som er forelsket i hovedpersonen og den slemme jentegjengen. Filmen har også noen litt for billige poenger som at noen jenter velger å dra på fest helt naken. Dette er åpenbart bare for å selge filmen og det var hverken sexy eller morsomt, bare pinlig dumt. Det blir også litt tid til amerikansk fotball.

Men det er ikke alle poenger i crazy-humoren som faller helt i smak. Dette er som et forsøk på tenåringsfilmens svar på ‘Mannen med den nakne pistol’, bare helt i en annen liga. Dette er en parodifilm som parodierer blant annet klassikere som ‘Breakfest Club’, ‘She’s all that’, ‘Risky Business’ og ‘10 Things I Hate About You’ og Cheeleadingkonkurranse. Liker best parodidelen der du veldig lett kjenner igjen filmene som parodieres. Disse scenene er ikke de aller beste, men det gir litt kulhet tilbake til filmen når den klarer å naile en del stemning og store øyeblikk fra de klassiske tenåringsfilmene. Du får også Randy Quaid (Fetteren Eddie i Hjelp, vi er på ferie-filmene og er også Oscarnominert for The Last Detail fra 1973) som den mest kjente skuespilleren, selv om han ikke klarer å prege filmen med sin alt for overtøysete rolle.

Dette er også en tenåringskomedie med grovt språk og litt nakenhet som hever aldersgrensen litt i forhold til de mer uskyldige filmene som filmen parodierer. Jeg skal innrømme at jeg synes filmen var litt morsom i begynnelsen, men i lengden ble dette litt slitsomt. Særlig når humorpoengene ikke blir servert på den beste måten. Det mangler også mye på skuespillet som er alt for krampaktig. Og når poengene blir slik at man lukter dem fra 20 mils omkrets, sier det seg selv at dette ikke blir like bra. Åpningsscenen er helt klart filmens beste scene og verdt å se filmen alene for bare å oppleve den, eller bare se den på youtube. Men om du liker parodifilmer er dette en film du helt klart kan prøve deg på, men den er langt i fra den beste i bransjen, men den er også langt i fra den verste heller. Men kanskje filmen slår best an hos de mer umodne i tidlig voksen alder eller med en viss dose alkohol som sløver ned hjernen nok til at stemningen og latteren sikkert stiger.

16.06.2010 sier Pål Frostad: Jeg liker godt parodifilmer og denne filmen virker litt artig når du forteller om den selv om jeg ikke heller liker dohumor så godt tror jeg at jeg tar sjansen på å se filmen for de gode og morsomme øyeblikkene. Jeg tror jeg er sterk nok til å tåle de dårlige øyeblikkene i filmen, og kommer antakeligvis til å ende opp på samme karakter som deg.

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie

• Bergenpuls