Anmeldelse av Maniac Cop, amerikansk film fra 1988

Action, Kriminal, Thriller, Grøsser Spilletid: 85 minutter

Actionfilm med innslag av slasher

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.04.2018]

Filmen åpner en kveld med lyn og torden ute. Vi følger en blond ung kvinne ned en mørk bakgate i New York City. Der møter hun på to ranere som hun klarer å komme seg unna og prøver å tilkalle en politimann. Men det viser seg at politimannen er en stor galning av en politimann som løfter henne opp etter halsen og kveler henne. De har med en 'bad ass' man å gjøre som kler seg i politiuniform og dreper folk i det han later som han arresterer dem. Dette fører til stor redsel hos folket i storbyen. Ingen stoler på politiet lengre. Politimannen, Jack Forrest, er utro og blir bustet av kona. Like etter blir kona funnet myrdet på et hotellrom med strupen skåret tvers over. Ektemannen blir mistenkt for å være politimorderen. Nå må Jack forsøke å finne den ekte ‘politigærningen’ slik at han slipper å havne i kasjotten selv...

Dette er første gang jeg ser Maniac Cop. Det er en film jeg har hørt om før, men ikke vet hva går ut på annet enn at jeg tror det er en actionpreget skrekkfilm av noe slag. Det overrasket meg litt at dette var en slasher, men det var bare en gledelig overraskelse for min del. Jeg liker veldig godt skrekk og action fra 1980-tallet, derfor hadde jeg store forhåpninger til filmen.

Regissør William Lustig gjør en okei film. Filmen er relativt bra laget og blir aldri kjedelig å se. Thememusikken er også litt kul og klassisk til slaherfilm å være, men har også noe mer actionpreget over seg, som også resten av filmen har. Sjangerblandingen er litt smårar med slasher, thriller, litt blod og actionsekvenser av diverse slag også med bilaction som en del av filmen. Den er også blitt en skikkelig kultfilm. Skuespillet er ganske tamt og med lite innlevelse, selv av ringrever som Bruce Campbell og Richard Roundtree.

Det er en del mystikk rundt den gale politimannen. Han er høy og sterk som få og blir til og med skutt i hodet uten å ta synlig skade av skuddet. Han skulle egentlig bare drepe de som fortjente det, men så gikk alt over styr og politimannen dreper på måfå. Det viser seg at politimannen har blitt urettferdig behandlet i rettssystemet. Det gjorde at han endte opp i fengsel. I fengselet blir han stukket til blods i ansiktet av noen medfanger. Han ble hjerneskadet av skadene, men nå er han kommet tilbake til livet som ‘Maniac Cop’. Liker at filmen ikke avslører hvem morderen er før helt på slutten i filmen, og scenen der vi får se fjeset hans for første gang er en kul scene i filmen.

Dette kunne vært en nytt og friskt utgangspunkt for en slasherfilm, men filmen leverer ikke hele veien. Du får en del varierte slashermord i filmen, men de er ikke like kul som de beste slasherfilmene. Likevel er dette ganske bra til å være såpass lavt budsjett. Men det filmen sliter mest med, er at den ikke er intens nok. Det er store perioder av filmen der det ikke skjer så mye. Det er riktignok mye action de siste 10-15 minuttene. Da kommer filmen virkelig til sin rett. Det er også perioder i resten av filmen der filmen bygger opp både mystikk og spenning, men du får også en helt ‘vanlig’ historie i bunn, og det er ikke slik standard opplegg man ser en slasherfilm for. Synes også det blir for mye fokus på litt mer trauste rollefigurer og tittelrollen får ikke nok plass i filmen.

Filmen underholdt ikke like mye som jeg hadde håpet på, men filmen selv om filmen er noe tammere enn jeg hadde håpet på, er det litt juice i filmen. ‘Maniac Cop’ følger også en klassisk actionfilmmal, men er ikke intens nok til å levere hele veien. Ikke er filmen stødig nok som slasher heller. Det gjør at filmen hverken oppleves som fugl eller fisk. Men alt i alt er dette blitt en severdig film som har sine øyeblikk. Men filmen var overraskende lite blodig og voldelig til å hete ‘Maniac Cop’. Det er derfor en god del å gå på, men man skal ikke være lat for hard mot en film med så lavt budsjett som dette. Liker at filmskaperne sikter høyt, og dette er blitt en litt av en jokerfilm i underholdningsøyemed. For min del holder dette til en sterk treer på terningen.

- Maniac Cop 3: Badge of Silence - Politigærningen er tilbake fra graven
- Maniac Cop 2 - Influert av Jason Voorhees iblandet kul action

- Maniac Cop 3: Badge of Silence - Politigærningen er tilbake fra graven
- Maniac Cop 2 - Influert av Jason Voorhees iblandet kul action

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- Skrekkfilm - Les flere.
- Thriller - Les flere.
- B-film - Les flere.