Anmeldelse av Thor: Ragnarok (Thor: Ragnarök), amerikansk film fra 2017

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 130 minutter Aldersgrense: 12 år

Fargesprakende og morsomt om Thor og kompani

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.04.2018]

Hel fra dødsriket, som er søster av Thor og Loke, kommer til Åsgård for å ta makten. Det kaster Thor og Loke ut i stjernetåken. De to ender opp på planeten Sakaar, der Stormesteren (Jeff Goldblum) er den store herskeren. Og når Thor har får ødelagt hammeren sin og blir holdt i tøylene på Sakaar, er det fri bane for Hel i Åsgård. Thor og Loke er som hund og katt, men de er brødre og denne gangen må de jobbe sammen mot sin søster som slår seg vrang. Thor forsøker også å alliere seg med Valkyrie og Hulken, som også tilfeldigvis oppholder seg på Sakaar. Sammen skal de forsøke å hindre Hel å utløse Ragnarok i Åsgård...

Jeg var ikke overbegeistret over de foregående Thor-filmene som er veldig oppskrytt i mine øyne, men denne filmen er langt bedre enn sine forgjengere på alle punkt. Det hele starter friskt. Åpningscenen er temmelig rå. Der får vi se Thor være fanget i en lenke av en demon. Han kommer seg så løs når han får tak i hammeren sin og kjemper mot en hær av demonsoldater før demonen selv og en dragelignende skapning. Det hele er akkompagnert av herlig rockemusikk.

Regien er ved Taika Waititi, best kjent før dette fra vampyrkomedien What We Do in the Shadows fra 2014. Han gjør en overraskende god innsats med ‘Thor: Ragnarok’. Noen ting er mer på syre. Den visuelle stilen er fargerik med mye datagenerert grafikk i samme lekenhet som den svenske kreative filmen Kung Fury. Kreativiteten står også i fokus for hele denne filmen med rare steder og planeter som er helt andre enn jordens. Du får også oppleve litt innslag fra ‘Doktor Strange’, som passer som hånd i hanske inn i denne rare filmen.

Filmen har mange kjente skuespillere på rollelisten. Det er Marvelstjerner som Chris Hemsworth, Tom Hiddleston, Mark Ruffalo, Anthony Hopkins og Benedict Cumberbatch. Av nye krefter får du Cate Blanchett (LOTR), Karl Urban (LOTR), Idris Elba (Star Trek Beyond) og Jeff Goldblum (Jurassic Park). Sammen setter de et preg på filmen og får den til å skinne i alt effekt, humor og actionmaskineriet.

Jeg er ikke veldig fan av Marvel lenger. Jeg er begynt å gå litt lei, fordi det har blitt for mye av det gode de siste årene, men dette var jammen meg temmelig underholdende hele veien. Med andre ord har Marvel gjort mye riktig med denne tredje filmen om guden og Avengeren Thor. Manuset er mer kreativt enn vanlig. Humoren er langt bedre og ikke like plump som i de foregående filmene. Og det er mer humor enn de typiske Marvelfilmene. Musikken har en kul blanding i filmen av elektronika og rock.

Likte også hvordan slutten på filmen er løst. Med den falt alle brikkene på plass uten å få servert standardoppskriften. Det er bra med kul action i filmen. Slåsskampen mellom Hulken og Thor er også noe som sikkert trekker mye publikum og oppmerksomhet. Likevel er ikke denne filmen helt min kopp med te, men den var milevis bedre enn Justice League som jeg gav en treer. Derfor må jeg nok opp noen hakk og levere en svak femmer for en film som vil være super for fanbasen til Marvel. I min mening er også dette en av de morsomste Marvelfilmene, bare slått av den første Guardians of the Galaxy-filmen som er i en klasse for seg selv når det gjelder kulhet og humor i en og samme blanding.

Terningkast: 5-

- Thor 2 - Fabelaktig visuell mørk verden
- Thor - Thor svinger hammeren!

- What We Do in the Shadows - Solid gjennomført vampyrmoro

29.10.2017 sier Ken Ove Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Marvel pøser på!': Synes du er litt hard mot humoren, men ja ikke alt treffer like godt.
Vi er ltit mer fornøyde enn deg, sjekk ut vår

Omtalespalte: Superheltfilm

Her finner du omtaler av superheltfilmer.
Les flere spalteomtaler: Superheltfilm
- Acionfilm - Les flere.
- Sci-fi - Les flere.

• Skont Productions (Youtube)
  • Krismunthe.wordpress.com
  • FilmChris
  • BBC
  • Denofgeek.com
  • Irishtimes.com
  • South China Morning Post
  • SciFiNow
  • The Straits Times (Singapore)
  • ABC Radio (Australia)
  • Rollingstone.com
  • Sistestopp.com
  • USA Today
  • Nerdist.com
  • Adam Filmer (Youtube)
  • Herald Sun (Australia)
  • MovieWeb
  • Daily Telegraph (Australia)
  • Financial Times
  • The Age (Australia)