Anmeldelse av Maniac Cop 2, amerikansk film fra 1990

Kriminal, Grøsser, Action, Thriller Spilletid: 90 minutter

Influert av Jason Voorhees iblandet kul action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.04.2018]

Alle trodde ‘Maniac Cop’ døde, da han druknet i sjøen, men nå kommer han tilbake med full kraft. Og til og med enda farligere og kraftigere enn sist gang. Og denne gangen teamer han opp med seriemorderen Turkell som elsker å drepe strippere i New Yorks undergrunnsverden. NYPD etterforsker Sean McKinney er på saken og forsøker å stoppe Turkell og hans langt mer kraftige bøddel. Men kan egentlig noen stoppe Maniac Cop?

Det hele begynner med i samme takter som den første filmen. Alt har også samme oppbygning som første film. Filmen åpner med at en fortvilet mann forsøker å rane en kolonialbutikk. Ekspeditøren trykker på den lydløse alarmen og like etter dukker en politimann opp. Det er selvsagt ‘Maniac cop’ og da tror ekspeditøren at han er trygg, men like etterpå blir han skutt med en hagle. Og da politiet dukker opp, blir raneren skutt og drept på stedet. Ingen mistenker at noen andre står bak mordet.

Regissør William Lustig er tilbake med oppfølgeren til kultfilmen ‘Maniac Cop’ fra 1988. Etter å nylig ha sett den første ‘Maniac Cop’-filmen, var jeg klar for den første oppfølgeren. Jeg syns den første filmen var ganske brukbar og derfor var jeg ved godt mot når jeg begynte på oppfølgeren. Filmen tar noen grep i forhold til den første filmen. Du får til og med naken hud i oppfølgeren med bare bryster ved flere anledninger. Det viser at filmen er laget for et voksent publikum der nakenhet selger.

Historien i filmen er svært tynn og dårlig, men det er handlingen og actionen som redder mye av inntrykket. Filmen er mye mer actionpreget enn den første filmen. Det blir kul action ut av at en taxi punkterer og blir jaget av ‘Maniac Cop’s politibil. Du får også noen halsbrekkende actionscener med en dame som sitter fast i håndjern i rattet til en bil hun ikke er inni i vill fart, og henger ut av bilen. Det blir slagsmål med Maniac Cop og en dame med motorsag, der han klarer å gripe et motorsagblad på full hastighet med bare nevene.

Maniac Cop er enda mer bad ass i oppfølgeren. Han er som en Jason eller Michael Myers i politiuniform. Han er stor og sterk og banker alt og alle han møter på. Vi får dog se en mann som forsøker å bli venner med Maniac Cop. Og denne nye vennen liker jeg ikke helt. Det hadde vært mye kulere for filmen om Maniac Cop opererte alene. Det kan virke noe rart at Maniac Cop plutselig får seg en venn etter å ha drept såpass mange bad guys og uskyldige. Vi kommer også litt tettere på Maniac Cop i denne oppfølgeren. Ansiktet til Maniac Cop ser dog ut som en maske og er litt mer zombieaktig enn i første film.

Dette er en super B-film som har mye du ser etter i en actionfylt B-film. Det er en litt mørkere stemning i den andre filmen. Der den første filmen tok det litt rolig tar denne andre filmen mye mer av. Her får du langt flere drap og mye mer blod. Det blir sykt mye skyting, drap og action i scenene da Maniac Cop angriper politistasjonen for å frigi en venn. Det blir også litt gjenbruk av scener fra første film. Dette er et triks mange slasherfilmer pleier å ha med for å sette seeren raskere inn i hvor de vil hen og fortsette på den tråden.

For min del synes jeg dette fenget bra. Filmen er enda mer intens enn første omgang, men blir kanskje litt for voldsom til tider. Filmen ligger å slurer mellom tre og fire på treningen, men jeg velger å moderere meg litt og gi denne en supersterk treer på terningen. Den får pluss på actiondelen og for at det er stor vilje til å underholde, men den første filmen var litt mer gjennomført reint historiemessig. Slutten er også litt typisk for en slik film. Jeg omfavner en del med Maniac Cop 2. Det aller beste og kuleste er de mange bra gjennomførte actionsekvensene. De gjør filmen virkelig verdt å se, så får det heller være at du faller litt ut fordi dette blir for tøysete til tider.

- Maniac Cop 3: Badge of Silence - Politigærningen er tilbake fra graven
- Maniac Cop - Actionfilm med innslag av slasher

- Maniac Cop 3: Badge of Silence - Politigærningen er tilbake fra graven
- Maniac Cop - Actionfilm med innslag av slasher

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm
- B-film - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.

• Dvdtalk.com
  • Kqek.com