Anmeldelse av The Haunted Palace, amerikansk film fra 1963

Grøsser Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: 15 år

HP Lovecraft slår aldri feil...

[Skrevet av: Aksel Hegge, Dato: 23.04.2018]

‘The Haunted Palace’ er noe så sjeldent som en HP Lovecraft adopsjon fra 1963, løst basert på «The Case Of Charles Dexter Ward». Med skrekkfilmlegendene Vincent Price og Lon Chaney i rollene, er dette lagt opp til å bli en knakende god film. Selv om filmen er markedsført som Edgar Allan Poes, så har filmen ingenting med Poe å gjøre, selv om tittelen er hentet fra et dikt av han.

Okkultisten og magikeren Joseph Curven (Vincent Price), forfører og besetter unge piker i sitt slott i den fiktive landsbyen Arkham. Lokalbefolkningen får til slutt nok og går sammen for å ta han av dage. Ward blir tatt og er på vei til å bli brent, da han legger da en forbannelse over hele byen. Hundre år senere, ankommer hans oldebarn Charles Dexter, også spilt av Price, Arkham for å flytte inn i hans gamle slott. Charles begynner etterhvert å rote i hans oldefars gamle greier som kan få store konsekvenser for resten av byen.

HP Lovecraft slår aldri feil og dette er også en av de mindre kjente. Her får vi servert Cthulhu myter, deformerte mennesker som følge av en forbannelse, og den aller første opptreden av Necronomicon (De Dødes Bok). Roger Corman viser her at han kan lage en knakende god film, selv om budsjettet er syltynt. Filmen er ikke så veldig blodig, men den har den mystiske og gotiske stemningen som Lovecraft var kjent for. Så den er veldig tro med historien. Vincent Price er jo som regel alltid kul og han er filmens sterkeste ledd. Filmen kunne kanskje hatt et sterkere manus og en bedre fortalt handling, men dette er bare små bagateller.

Det er også herlig når Price går amok etter han har blitt besatt av ånden til oldefaren sin. Her lar han ingen ting gå til spille og setter gjerne fyr på en mann eller to. Varulv legenden Lon Chaney er jo også med, her som Price sin tvilsomme kompanjong. Musikken er jo en annen bra ting som trekker filmen opp. Vi får også se noen kjøttetende monstre og gjenopplivninger av døde folk. Dette er nok en mindre kjent film, som følge av at folk, tror dette er en Edgar Allan Poe filmatisering. Det var sikkert god markedsføring på den tiden. Jeg anbefaler ‘The Haunted Palace’ om du er Lovecraft eller Price fan.

[Denne omtalen ble først publisert på Attack of the Killer Kast]

- The Masque of the Red Death - Stemningsfullt maskeradeball med djevelen til stede
- The Terror - Eldre stemningsfull spøkelseshorror
- Creature from the Haunted Sea - Den latterlige skapningen fra havet