Anmeldelse av Epleslang - Sesong 1, norsk tv-serie fra 2018

Komedie, Drama Spilletid: 23 minutter

Epleslang - Sesong 1 på NRK

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.04.2018]

Thomas er en forlagsredaktør i 40-årene som virker å ha alt på stell. I det vi entrer serien har han vært redaktør for en comebacket til den skjønnlitterære forfatteren Edvard Archer. Boken nomineres til Nordisk Råds litteraturpris. Det blir mye heder og ære for Thomas som opplever et høydepunkt i karrieren sin til nå. Ved en tilfeldighet får han kontakt med søsteren sin, som han ikke har hatt noe særlig kontakt med. Ellen er Thomas' rake motsetning. Hun går på trygd og har ingen karriere eller verdier å falle tilbake på. I Thomas' øyne er søsteren alt det han har forsøkt å komme seg bort fra. Vi møter de to søsknene gjennom ett helt år, da ser hvordan de lærer å akseptere hverandre for den de er...

Første episode begynner med at den middelaldrende Ellen er på jobbintervju. Det går heller dårlig og hun blir hyggelig avvist. I neste scene treffer vi den suksessfulle broren hennes, Thomas. Han får en telefon fra en vekter som tilkaller ham når Ellen har stjålet i en butikk. Det er en stakkarslig introduksjon av Ellen. Skuespillet i serien er meget solid. Særlig er hovedrolleinnehaverne i Christian Skolmen og Heidi Goldmann gode. De leverer overbevisende roller på en naturlig måte.

Jeg er stor fan av norsk TV-innhold, som blomstrer som aldri før, og der er NRK fremdeles en stor gutt i klassen. Med denne serien viser de at de også kan skape innhold som er solid på smalere fronter. Men selv om dette ikke er den største og lengste serien, er dette noe jeg tror de fleste vil sette pris på i segmentet mellom drama og komedie. Synes også manusforfatter og regissør David Reiss-Andersen skal ha ros for hva han har prestert med denne fine og korte TV-serien som leverer bra og har flere gode tvister underveis.

Liker hvordan serien spiller på motsetninger. Det blir flere små flaue og morsomme hverdagsøyeblikk med herlige og triste situasjoner og pinlig smalltalk. Ellen er en person som er i det alternative hjørnet og snakker med døde og tror hun kan skru på lyset med tankens kraft. Det er ikke lett å si at man går på NAV og er arbeidsledig. Og ellers er det ikke lett for broren hennes å vise at han har en skamplett av en søster. Og så er det selvsagt også motsatt når Ellen må introdusere den lite praktisk anlagte og oversofistikerte broren hennes. Og det viser seg også at hans fasade skal slå sprekker, uten at jeg skal avsløre hva som skjer.

Digger den tørrvittige humoren i serien. Jeg ler høyt av flere av poengene. Og selv om serien er svært kort, med bare fire episoder, er dette en svært fornøyelig affære. Det er mye humor som tar ting helt på kornet, som da Ellen kommer for å søke jobb hos den utenlandske butikksjefen, som på ikke flytende norsk er arrogant og sier: ‘Skjønner du ikke norsk! Jeg har den hjelpen jeg trenger’. En 17. Mai-feiring blir en svært moro affære med en bil som stopper og en tilhenger med et flyttelass på.

Jeg var veldig positivt overrasket over denne TV-serien som jeg ikke hadde hørt om på forhånd. Det er vanskelig å lage gode dramakomedier, og denne serien treffer spikeren på hodet med et godt manus og lune humorpoenger. Dramaet er interessant skapt og det er bra substans i materialet. Det gjør at man raskt kommer under huden på rollefigurene og universet til serien. Jeg hadde en fin stund i de knappe 80 minuttene som denne serien varte. Tiden fløy og om du liker gode dramaer om livet er dette noe du bør prøve deg på. Komikken er også svært vellykket utført uten å bli for krampaktig.

[ Serien kan du se hele første sesong av på NRK-Nett-TV ]

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01