Anmeldelse av Omen 4 - The Awakening, amerikansk tv-film fra 1991

Grøsser, Thriller Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 18 år

The Awakening klarer ikke våkne helt.

[Skrevet av: Geir Karlsen, Dato: 29.04.2018]

To advokater adopterer ei mystisk lita jente som blir deres datter, uten å være klar over at hun er antikrist, den neste i rekken etter Damien Thorn.

Jeg liker å påstå at jeg er over gjennomsnittet interessert i film og TV-serier, og dermed har litt kunnskaper deretter. Men av og til så dukker det opp en overraskelse av noe slag - typ film som har gått meg hus forbi. Omen 4: The Awakening er et eksempel på film jeg ikke visste om.

Skrevet av Brian Taggert og Harvey Bernhard, basert på karakterer skapt av David Seltzer. Seltzer har skapt og bidratt med å skrive manus gjennom hele kvartetten av filmer, mens Bernhard tidligere var med på skrive manuset til nummer 2 i rekken.

Det hersker liten tvil om at dette er en såkalt TV-film, det gjennomsyrer filmen fra start til slutt. Den spiller riktignok på de samme strengene som de tre foregående filmene, men hvor de filmene var skarpe som en brødkniv, så er Omen 4 sløv om en smørkniv.

Omen 4 forsøker desperat å være like episk skummel som sine forgjengere, men faller litt gjennom. Riktignok har den sine øyeblikk, men det er gjerne fordi den har nærmest kopiert scener fra blant annet den første Omen. Regissører Jorge Montesi og Dominique Othenin-Girard hadde gode forutsetninger for å lage en uhyggelig film, men en sitter i stedet igjen med inntrykket av de har forsøkt litt for mye i stedet, så uhyggen virker litt “påtvunget”.

Manuset, skrevet av nevnte Taggert og Bernhard, varierer mellom det skumle og til det barnslige. Som med regien, så virker stemningen litt “påtvunget” - som om manuset er bråskrevet uten å tenke veldig gjennom helheten i filmen. Som sagt, så kommer det ikke som noen overraskelse at denne ble gitt ut som en “rett på TV”-film.

Karen og Gene York, spilt av Faye Grant og Michael Woods gjør helt greie roller sammen med unge Asia Vieira som spiller datteren Delia. Intet vondt om filmens rollebesetning, men det er en betydelig forskjell mellom disse og Gregory Peck og Lee Remick fra den første filmen. Men produsentene skal ha litt skryt for å ikke kaste penger på en virkelig kjent skuespiller som hadde blitt benyttet som et trekkplaster - i stedet har de produsert en helhetlig og gjennomført film, til tross for sin status som en TV-film.

Jeg skulle kanskje ønske at skaperne av Omen 4: The Awakening kunne gitt den i hvert fall en ørliten sammenheng med de tre foregående filmene, i stedet for å begynne historien helt på nytt igjen. Det tror jeg hadde gjort filmen både mer populær og mer uhyggelig. Ved å gå tilbake til start, så må man bruke så mye av filmen på å opparbeide en bakhistorie som strengt tatt allerede eksisterer.

Jeg triller en snill firer på terningen for Omen 4: The Awakening. Basert på filmens omstendigheter så er den en helt OK grøsser som byr på (om enn noe klisjèfylt) uhygge i noenlunde samme stil som de 3 foregående filmene. Det er definitivt verdt å bruke 94 minutter i mørket en sen lørdagskveld for å se Omen 4.

- The Omen - Omen fødes på nytt
- Omen III - The Final Conflict - Det onde mot det gode...
- Damien - Omen 2 - Djevelgutten blir tenåring
- The Omen - Djevelsk god skrekkfilm