Anmeldelse av Mom and Dad Save the World, amerikansk film fra 1992

Komedie, Familie, Sci-Fi Spilletid: 88 minutter

En lite smart onding truer jorden...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.05.2018]

På den lille planeten Spengo, som ligger omtrent så langt man kan komme fra Jorden, bodde en planetkonge sammen med folket som var godtroende idioter. Alle på Spengo levde et bekymringsfullt liv, inntil kongen ble satt i fengsel av en ond tyrann, ved navn Todd, som tok over styre av planeten. Den onde brukte alle plantens ressurser på å skape et laservåpen som skulle ødelegge jorden. Men før jorden skal ødelegges vil tyrannen bare ta en siste kikk på de som bor på jorden. Da ser han den vakreste damen han noensinne har sett. Det gjør at han tenker å vente med å tilintetgjøre jorden til han får brakt denne kvinnen til ham. Denne kvinnen er mor Marge i Nelson-familien. Og da Marge og mannen er ute å kjører blir bilen deres brakt til planten Spengo. Plutselig befinner mor og far Nelson seg midt i en smørje der jordens skjebne står på spill...

Jeg liker veldig godt sci-fi-filmer og denne hadde jeg ikke fått med meg. Har alltid forventninger til for meg ukjent sci-fi-materiale, men ofte er det slik at det er en grunn for at man ikke har hørt om produksjonen. Filmen fremstår som familie-sci-fi og det er ingenting i veien med det, med filmer som Spielbergs E.T. som best i klassen, men i sammenligning med toppen av kransekaken fremstår dette som en litt småskrøpelig affære.

‘Mom and Dad Save the World’ er laget som en komedie, men er langt i fra så morsom eller underholdende som jeg hadde sett for meg på forhånd. Det er jo et visst familieelement i dette og dette minnet som en sci-fi-versjon av den dårligste av Santa Claus-filmene til Tim Allen. Men istedet for å foregå på Nordpolen er dette flyttet til et annet rart sted. Filmen har masse rare kostymer og rare rollefigurer. Dette er bra fargerikt, men inntrykket filmen gir deg er at det blir for mye av det gode. Det vil si at dette ser meget kunstig ut. Og for tiden det er laget under ser kulissene mer ut som teateraktige enn et filmsett.

Filmen har sine problemer og de kommer raskt til overflaten. Skuespillet er også svært konstruert og selv humorskuespillerne har lite eller ingen sjarme. Dette ser også ut som om det kunne vært en eldre sci-fi-film til tider med sine voldsomme farger og typiske installasjoner og kostymer. Dette minner med andre en hel del om det man finner i ‘Forbidden Planet’, bare mye dårligere gjennomført på alle plan. Utklippseffektene ser rett og slett utdatert ut og gjør at du faller litt ut av filmen.

Regien er ved Greg Beeman, som ikke har den helt store film-CVen bak seg. Han gjør en film som vil mye, men ikke klarer å skape de riktige illusjonene. I begynnelsen av filmen klarer filmen å skape litt engasjement hos meg, men jo mer vi kommer inn i filmen, desto mer dabber interessen. Dette er nesten litt trashfilmaktig til tider. Filmen har heller ingen gode tvister underveis og blir alt for gjennomsiktig hvor handlingen bærer hen. Det gjør at filmen blir litt traust og kjedelig å følge.

Dette ser tidvis ut som en parodi på en eldre sci-fi-film, og jeg mener det ikke på en god måte. Slutten er også alt for sukkersøt. Det og mye mer gjør at jeg aldri helt klarer å omfavne denne filmen. Og når filmmusikken er det beste med filmen, sier det sitt, fordi den er ikke noe i nærheten av eksepsjonell. Ja det er ikke alt som glimrer, når man roter rundt i sci-fi-dypet, og dårlige komedier er noe av det mest slitsomme å se på. Jeg ble litt ille berørt over denne filmen til tider, men som en liten trøst er ikke filmen blant det aller dårligste jeg har sett. Sliter også litt med å definere hvem filmen er laget for, men tenker at det hele nok passer best for ukritiske barneøyne i skolealder.

[ Filmen kan du se på HBO-Nordic ]

• Video-Reviewmaster.com
  • Seattle Times
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Radio Times
  • Northwest Herald (Crystal Lake)