Anmeldelse av Stranger Things, amerikansk tv-serie fra 2016

Drama, Grøsser, Thriller Spilletid: 60 minutter

Sesong 1 - Et mesterverk

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 18.05.2018]

Stranger Things er en Netflix orginalserie som er skapt og regissert av Matt og Ross Duffer sammen med Shawn Levy.

Jeg vokste ikke opp på 1980-tallet, men jeg liker mange filmer fra 1970-og 80-tallet, og man ser helt tydelig at det har blitt hentet inspirasjon fra disse filmene. Det er også direkte referanser til disse utover hele serien. Anmeldelsen inneholder spoilers.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Denne serien har jeg nesten ingen problemer med. Historien kan kanskje virke lik mye som man har sett før, men det plager meg ikke, for den er forskjellig nok og er fylt med fantastiske skuespillere og karakterer.

Stranger Things sesong 1 finner sted i Hawkins, Indiana, i november 1983. Det handler om en 12 år gammel gutt, Will Byers (Noah Schnapp) som forsvinner under merkelige omstendigheter. Winona Ryder spiller Joyce Byers som er moren til denne gutten og søker straks hjelp hos politiet. Politisjef Jim Hopper (David Harbour) tar ikke saken alvorlig til å begynne med, men etter de fant kroppen til Will i et tjern fant han ut at kroppen var falsk. Jeg vil bare ta et øyeblikk for å snakke om David Harbour : Jeg har sett ham i mange filmer før og reaksjonen min da jeg så ham her var «Å, det er han fyren der», men etter Stranger Things kommer nok reaksjonen min til å være «Yes! Det er David Harbour». Vi får senere også vite at Hopper mista dattera si for noen år siden.

Det er også en plotlinje som omhandler Jonathan (Charlie Heaton), broren til Will og Nancy (Natalia Dyer) som prøver å finne ut av hva som tok Will og Nancys venninne, Barb. Steve Harrington (Joe Keery) skulle vel egentlig være bare en annen antagonist i tillegg til demogorgonen, men det viser seg at han utvikler seg til å bli den beste barnevakta noen gang i sesong 2.

Jeg har spart de beste karakterene til slutt, for det var de som overrasket meg veldig og det er alle barna. Jeg vet ikke hvor lang tid de brukte på å finne dem, men de fant de rette, for hvis de ikke hadde fungert hadde heller ikke serien funka.

Mike (Finn Wolfhard), Lucas (Caleb McLaughlin) og Dustin (Gaten Matarazzo) er desperate etter å finne Will, men i stedet for å finne Will, ender de opp med å finne ei jente som nesten er skalla i skogen. Hun er spilt av Millie Bobby Brown, og hun er den beste av hele gjengen. Det å spille kun gjennom ansiktsutrykk er veldig vanskelig og hun gjorde en kjempejobb. Det utvikler seg også et romantisk forhold mellom Mike og Eleven. Det er også litt hint av romanse mellom Joyce og Hopper og så er det også et “vanskelig” valg Nancy må ta - mellom Steve og Jonathan.

Kort sagt har Eleven blitt forsket på hele livet fordi hun har noe som ligner superkrefter, fordi moren hennes var med i visse lab-tester, men hun viste ikke at hun var gravid under den perioden. Forskerne ville forske på Eleven, så de kidnappet henne, men da moren prøvde å redde henne, gjorde forskerne henne til en grønnsak.

Storyen i sesong 1 kan deles opp i tre biter: Joyce og Hopper, barna og Nancy og Jonathan. Mot slutten av sesongen slår de seg sammen, for hver av gruppene vet noe som ikke de andre vet, noe som er helt genial historiefortelling.

Nancy og Jonathan har funnet ut at det er et eller annet monster som har tatt Will og Barb. Mike og gjengen fant ut at han ble tatt til en annen dimensjon og Joyce og Hopper fant ut at Hawkins Lab hadde noe med det å gjøre.

Kort oppsummert så dreper Eleven monsteret og forsvinner. Vi antar at hun døde i ti minutter før Hopper legger ut Eggo’s i skogen i en av de siste scenene. Will blir også reddet, men kaster opp en snegle i vasken og ser seg selv i the Upside Down igjen.

Som sagt så elsker jeg det meste med serien og jeg anbefaler den sterkt hvis du er Stephen King - eller Steven Spielberg-fan eller generelt 80-tallsfan. Den største suksessfaktoren er nok skuespillerene, alle sammen gjør en Emmy-verdig opptreden. Musikken har jeg ikke nevnt ennå, men den er eksepsjonell. Nesten hver eneste strofe er noe du husker. Sangvalgene er også gode. Det eneste jeg ikke likte var CG-en til demogorgonen, men det er forståelig siden jeg antar at de ikke hadde all verdens penger. Denne serien er uansett den nest beste sesongen av en TV-serie jeg har sett, rett bak Twin Peaks sesong 1.

Terningkast: 6

08.11.2016 sier Jacob: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Stranger Things - Sesong 1 - Feteste Netflix-serien ever!': God anmeldelse! Ble også mektig imponert av denne. Stemningen, skuespillerne, det store rollegalleriet og musikken er som du sier helt rå.

Omtalespalte: Streaming

Les flere spalteomtaler: Streaming
- Sci-fi - Les flere.
- TV-Serie / Sesong - Les flere.

Kritikker i media av S01

• Serienytt.no
  • Skont Productions (Youtube)
  • Sistestopp.com
  • Wall Street Journal