Anmeldelse av Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi, amerikansk film fra 2017

Action, Eventyr, Sci-Fi, Fantasi Spilletid: 151 minutter Aldersgrense: 12 år

Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi - Offisiell Trailer 09.10.2017

Spoiler-Anmeldelse

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 18.05.2018]

Som du kanskje vet likte jeg the Last Jedi veldig godt. Denne omtalen kommer til å være for så vidt kort, for jeg skrev om det meste i den forrige anmeldelsen.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Det første punktet jeg ønsker å skrive om er: Leia som «flyr» i verdensrommet. Denne scenen var for meg emosjonelt tilfredsstillende, spesielt kombinert med musikken. Dette leder meg inn til neste punkt som er: Nye muligheter til å bruke kraften som å for eksempel å fly i verdensrommet og å kunne projektere deg selv over hele galaksen. Jeg har ingen problemer med noen av disse, for hvis man ikke hadde vært åpne får nye måter å bruke kraften, hadde det ikke gått an å strekke ut hånda og få noe til å fly direkte i hånda di. Man hadde også ikke hatt forcejump, lyn også videre.

Måten Luke døde på i filmen var den beste måten han kunne forlate oss på, den var mye bedre enn om han hadde blitt slått ned av en lyssabel. Jeg har en følelse at Luke kommer tilbake i Episode 9 som gjenferd. Yoda var også i filmen, og heldigvis var han en dokke og ikke CGI. Scenen funka også veldig bra. En annen ting som jeg er helt OK med, er at Snoke er død, han var bare der så Kylo Ren etter hvert kunne ta plassen hans. Et problem jeg har er kanskje at det burde vært Leia som styrte skipet i lysets hastighet inn i flåten til den Første Orden og ikke Holdo, siden Carrie Fisher er død. Jeg tror også det hadde gitt Holdo en mulighet til å være med i nummer 9.

Det siste momentet som er en spoiler, er Reys foreldre. Jeg kan ikke være mer fornøyd med valget, det at Rey ble solgt for drikkepenger er en modig beslutning. Folk er sinte fordi de ønsket at hun skulle være i slekt med noen vi vet om (for eksempel Luke, Obi-Wan, Qui-Gon, Han også videre), men må alle i Star Wars-universet være i slekt da?

Terningkast: 5-

- Solo: A Star Wars Story - Pen og detaljrik forhistorie om Han Solo
- Rogue One: A Star Wars Story - Svært underholdende og Star Wars-tro!
- Star Wars: Episode VII - The Force Awakens - Kvalitetsspekket og imponerende underholdende kraftoppvåkning
- Star Wars: The Clone Wars - En dårlig start på en god serie
- Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn - Klisjemessig, men med kul bakgrunnshistorie
- Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper - Bedre og mer severdig enn sin forgjenger
- Star Wars - Episode 1 - Den Skjulte Trussel - George Lucas, hva skjedde?
- Star Wars - Episode 6 - Jedi-Ridderen Vender Tilbake - Den gode gamle Star Wars-finalen
- Star Wars - Episode 5 - Imperiet slår tilbake - Oppvisning i effektmakeri, underholdning og filmkunst
- Star Wars - Episode 4 - Stjernekrigen - Eventyrlig sci-fi på sitt beste

- Looper - Variert og spennende sci-fi!

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD
- DVD / Blu-Ray - Les flere.
- Acionfilm - Les flere.
- Sci-fi - Les flere.

• Kulturbloggen.com
  • Hamar Arbeiderblad
  • Nettavisen
  • Barnevakten.no
  • Aftonbladet
  • Gamereactor.no
  • Skont Productions (Youtube)
  • Expressen
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Filmeye.se
  • P1 Kulturnytt (Sverige)
  • Mrfilm.se
  • NickHal (Youtube)