Anmeldelse av Alien: Covenant, amerikansk film fra 2017

Action, Eventyr, Grøsser, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 123 minutter Aldersgrense: 15 år

Alien: Covenant - Trailer 25.12.2016

Første halvdel som Prometheus og andre halvdelen er Alien-film

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 18.05.2018]

Alien: Covenant er regissert av Ridley Scott og er den andre filmen i Alien forløper-serien. Jeg tror jeg kun snakker for meg selv når jeg sier at jeg elsket Prometheus. En av mange ting folk klaget mest på når det gjalt Prometheus var at den ikke inneholdt xenomorphs. De som ville ha xenomorphs i Prometheus bør se denne filmen, for her får du både xenomorphs og neomorphs.

Filmen handler om romfartøyet Covenant, som er på et koloniseringsoppdrag og det er på vei til en planet på andre siden av galaksen. På veien får mannskapet inn et signal fra en annen planet som kan tyde på at det er mennesker på der. De drar for å etterforske signalet, men da går ting galt.

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Det sier seg kanskje selv at filmen ser vakker ut når regissøren er Ridley Scott. Han greier å blande ordentlige ting med CGI så det ser ekte ut (minus én ting som jeg kommer til senere). Jeg kan nok si at han er den beste sci-fi-regissøren som finnes. Det store spørsmålet er vel kanskje: Liker jeg denne bedre enn Prometheus? Svaret for min del er nei. Karakterene i Prometheus var mye bedre bygd opp i den filmen enn her, men nå skal ikke jeg sammenligne filmen så mye mer med Prometheus. Karakterene i filmen har ikke mye bakgrunnshistorie eller noen særlig annen grunn til å bry deg om dem. Daniels (Katherine Waterston) er den eneste karakteren vi har en grunn til å bry oss om. Jeg likte også Danny McBride som Tennessee og Michael Fassbender som David og Walter. Generelt var skuespillet bra.

Hovedproblemet jeg har med filmen er at den går fra å ha Prometheus-feelingen til å ha en Alien-feeling litt for raskt. Første halvdelen føles som Prometheus og andre halvdelen føles som Alien. En xenomorph dukket opp litt for raskt, men den første halvdelen har også mye Alien-lignende ting, for eksempel åpningstitler (Da Alien Covenant kommer på skjermen) og mye av musikken er også tatt fra Alien. Det leder meg over til den nye filmmusikken. Den er komponert av Jed Kurzel. All musikken hadde en Alien-lignende stil. Altså mye rolig og creepy. Et annet problem jeg har er at vi ikke får høre så mye om “skaperne”, dessverre gikk de veldig langt ned retningen til Alien, men jeg ville sett enda mer hva Elizabeth Shaw og David gjorde etter Prometheus.

I Alien: Covenant er det første gang vi ser en full CG-xenomorph. Min reaksjon er at det ser merkelig ut, for jeg har blitt vant til at de faktisk er dukker eller noe sånt, men nå er den generert i datamaskinen. Det ser virkelig rart ut da den løper igjennom gangene i skipet.

Jeg så denne filmen i 4DX på Ringen Kino i Oslo og det er deffinitivt den beste måten å se film på. 4DX er til å anbefale hvis du ikke har prøvd det. Effekten på chestbursteren er også veldig bra: Du kjenner en hard dunking i ryggen så det kjennes ut som den kommer ut av deg. Setene beveger seg også, men den effekten får du ikke så mye av i filmen, man må nok se en actionfilm for å få den effekten (Jeg så for eksempel også Wonder Woman i 4DX)

Terningkast: 5-

- Prometheus - Solid sci-fi som varmer hjertet, men ikke helt Ridley Scotts beste
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Alien - Oppstandelsen - Special edition er fint severdig
- Alien 3 - En enklere monstergrøsser
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi
- Alien - Sci-fi klassikeren er fremdeles glimrende som spenningsfilm

- All the Money in the World - Hva penger kan gjøre med folk...
- The Martian - Passe smart romeventyr med både sjarme og humor
- American Gangster - Gnistrende gangsterdrama
- Kingdom of Heaven - Direktor’s Cut hever filmen flere hakk
- Matchstick Men - God underholdning
- Black Hawk Down - Troverdige og hardslående krigshandlinger
- Gladiatoren - Engasjerende underholdning for alle!
- G.I. Jane - Første kvinne som prøver seg som Navy SEAL
- Thelma & Louise - Vanvittig roadtrip
- Black Rain - Douglas er god som vanlig i en folkelig actionfilm
- Legenden - Eventyrfilm som har sine magiske øyeblikk
- Blade Runner - Gjennomført sci-fi-klassiker!
- Alien - Sci-fi klassikeren er fremdeles glimrende som spenningsfilm

Omtalespalte: 4K/UHD

Her finner du omtaler av 4K/UHD-filmer.
Les flere spalteomtaler: 4K/UHD
- Sci-fi - Les flere.
- Skrekkfilm - Les flere.

• Independent (UK)
  • Filmthreat.com
  • ArtsHub
  • ScreenCrush
  • Herald Sun (Australia)
  • The Straits Times (Singapore)
  • B.dk
  • Comingsoon.net