Anmeldelse av Action Jackson, amerikansk film fra 1988

Action, Komedie, Thriller, Kriminal Spilletid: 96 minutter

Politimannen mot den skruppelløse rikingen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.05.2018]

Vi følger den tøffe og røffe politimannen Jericho Jackson, som blir kalt Action Jackson, på grunn av hans mange påfunn. Jackson er en sammensatt type med akademisk bakgrunn fra Harvard, men i kampen for rettferdighet kan han være ganske så hard mot de kriminelle. Når Jackson kommer i konfrontasjon med den rike Peter Delleplane, som bruker penger til å kjøpe politikere og ta livet av fagforeningsledere, blir livet til Jackson straks hardere. Delleplane spiller Jackson er puss i forsøk på å kvitte seg med ham for all fremtid...

Filmen begynner litt i samme gaten som en typisk Dødellig Våpen-film. Alt starter med rå og brutal action i det noen svartkledde karer inntar et etasje i en skyskraper. De dreper alle de møter på brutalt vis. Du merker også 1980-tallsmusikken som slår mot deg i overtydelig nostalgisk kraft. Åpningen er dyster og hard, der mange dør. Med det tror jeg at vi skal få en actionrik film med mye fokus på vold, men filmen sparker litt alle veier. Det er nemlig også litt humor bakt inn i filmen som scenen da en ung kriminell mann forsøker å rømme fra politistasjonen og ender opp med å bli stoppet av Jackson som får den kriminelle til å besvime bare med synet av. Du får også noen bare bryster i filmen og sammen med volden er det lett å se at dette henvender seg til den voksne garde.

Det er flere filmer som ikke er veldig gode som er underholdende, og denne er ikke helt der. Til det er den litt for gjennomsiktig, lite sjarmfull og samt at filmen tar seg litt for alvorlig til tider. Det kan også legges til at filmen føles litt treg, til tross for en del action. Det er noe action i filmen, men selv om dette er laget i en veldig seriøs tone, så er actionscenene samtidig på grensen til det latterlige til tider. Det gjør at du ikke får helt den rette godsmaken som en kul actionfilm skal gi. Men i det store og det hele er det alt for lite action og alt for mye prating for at filmen skal leve opp til navnet. Det sies Action Jackson drøssevis av ganger i filmen, og det føles mer enn det er actionsekvenser i filmen.

Filmen spiller på de vanlige politiklisjeene som at alle de fargede politimennene er tøffe som få og at sjefen alltid er en farget hissigpropp. Dette minner litt om en krysning mellom Dødelig våpen og Beverly Hills Cop, bare ikke i nærheten av noen av dem i kvalitet. Og plottet, om den frynsete politietterforskeren som blir ettersøkt for et mord han ikke har gjort og må jobbe for å løse saken på egenhånd for å renvaske seg, har jeg sett flere ganger fra før av i mange variasjoner. Jackson er også litt overmenneskelig, som scenen der Action Jackson løper etter en bil blir også for dum. Jeg har lite eller ingen tro på at en politibetjent skal holde følge med en taxi, og da til og med hopper opp på taket på bilen underveis i biljakten blir dette alt for dumt.

I hovedrollen finner vi Carl Weathers, bedre kjent som Apollo Creed i Rocky-filmene og Dillon i Predator. Weathers har noe sjarme i sin rolle, men klarer ikke å kjøre showet helt på egenhånd i en film som mangler mye driv og spenning. Jeg kjenner også igjen Craig T. Nelson, bedre kjent som treneren, Hayden Fox, i TV-serien Coach, som ble sendt på TV2 på 1990-tallet. Han spiller også i The Killing Fields og Poltergeist. I Action Jackson, spiller han en åpenbar skurk. Tradisjon tro blir det også en liten bosskamp på slutten mellom helten og skurken i typisk stil.

Jeg ristet mer på hodet av humoren og actionen fungerer aldri helt. Da er det ikke mye igjen av filmen å trykke til sitt bryst. Filmen virker da også bra påkostet, men filmskaper Craig R. Baxley er ikke kjent for særlig gode filmer. Jeg liker dog ‘I Come In Peace’ med Dolph Lundgren en del bedre enn denne. Men Action Jackson er dog fult sebar, bare at den ikke helt blir den underholdningen som jeg håpet på, og Baxleys debutfilm blir aldri en høydare.

Hadde håpet om at dette ville være en artig film, men det som møtte meg var mye tammere enn jeg trodde. Jeg vil tro at noen vil like filmen greit for de som vokste opp med den eller er over måte glad i overdreven action fra det gyldne 1980-tallet. Personlig flat dette aldri helt i smak. Filmen har noen små øyeblikk og det redder noe av inntrykket, men ikke nok til å stadfeste dette som litt under middels underholdning. For min del har filmen alt for lite action og blir mer tåpelig enn morsom og underholdende.

- Left Behind 3 - World at War - Avslutningen av Left Behind-serien
- I Come In Peace - Artig liten actionrakker med sci-fi-vri

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• blu-ray.com