Anmeldelse av 13 Reasons Why - Sesong 2, amerikansk tv-serie fra 2018

Drama, Mysterie Spilletid: 60 minutter

13 Reasons Why - Sesong 2: En rotete og skuffende sesong

[Skrevet av: Stian Spørck Karlsen, Dato: 04.06.2018]

Hvorfor tok Hannah Baker sitt eget liv? Hver enkelt av klassekameratene hennes har noe å skjule… Og snart kommer sannheten for en dag. Mange av elevene må innom en rettssal der de må forklare seg. Nå får kanskje foreldrene til Hannah vite sannheten om hvorfor datteren deres valgte å avslutte livet?

Den første sesongen av 13 Reasons Why ankom Netflix i april i fjor. Serien som tar opp et viktig, men samtidig alvorlig tema og ble både hyllet og kritisert i frykt for at andre skulle gjøre det samme. Undertegnede likte sesongen såpass godt at jeg ga den en femmer på terningen. Nå er ett år gått og sesong to er omsider her. Spørsmålet etter den første sesongen var hvordan serieskaperne med Selina Gomez i spissen skulle ta serien videre. Svaret har vi nå fått.

Vi kan starte med et lite sammendrag av
den forrige sesongen, der Hannah Baker (Katherine Langford) fortalte rådgiveren på skolen at hun hadde det svært vanskelig, og at det var ingen som brydde seg om henne. Hun hadde via 13 kassetter fortalt vennene som sto henne nærmest hvordan hun hadde det sammen med dem.

Noen hadde hun det bra sammen med, imens andre slet hun både psykisk og mentalt sammen med. Clay Jensen ( Dylan Minnette) sto henne aller nærmest, og han var den eneste som forsøkte å forstå henne hvor vanskelig hun egentlig hadde det. Men det var ingen som kunne gjøre noe, så i den aller siste episoden får vi se at Hannah tar livet sitt.

Sesong 2 starter med mange spørsmål. Var det noe mer som gjorde at Hannah valgte som hun gjorde, hvem har noe å skjule? Det er tydelig at denne sesongen kom på grunn av den enorme suksessen den første sesongen fikk. Den sluttet på en måte som gjorde det troverdig, og som ikke la opp til noen ny sesong. Det lider sesong 2 av å fortsette på. Andre omgang er dessverre ikke på samme nivået som den forrige. De første 2 episodene er så svake at interessen sank umiddelbart for undertegnedes del. Fokuset er åpenbart lagt på rettsaken, der mange av elevene på Liberty High må forklare seg. Det gjør at sesongen kan virke veldig langtekkelig. Det hjelper heller ikke at hver episode er 56 minutter lang.

Skuespiller prestasjonene er bedre i sesong 2
Det som dog er bedre enn i sesong 1, er skuespillet. Rollefigurene har fått tid til å sette seg ordentlig, der hver av ungdommene som titter innom skjermen overbeviser i sine roller. Dylan Minnette som spiller hovedrollen Clay, er den av de som er aller mest interessant å følge gjennom andre sesong. Du får et inntrykk av han han er den eneste som er villig til å ofre alt han har for å finne årsaken til at Hannah Baker tok livet sitt. Jessica (Alisha Boe) er den som er nærmest å oppleve det livet som Hannah tidvis gjorde, nemlig det å oppleve et overgrep. Hennes tolkning tar seg også veldig mye opp, og  er en rollefigur jeg liker enda bedre nå, enn det jeg gjorde i sesong 1.

/filer/Stian/13 Reasons Why 2/13 Reaso

Bryce (Justin Prentice) som frykter for sitt rykte, er mer sentral i andre omgang. Fokuset på sesongen legges etterhvert på ham, da det kommer frem i retten at han hadde voldtatt Hannah. Det er også noen nye fjes, men de får ikke noen ordentlig introduksjon, så de er ikke verdt å nevne her. Total opplevelsen av sesongen ødelegges derfor mye av dette.

Sesong 2 er en litt mer rotete affære

Den aller første episoden er full av spørsmål. Det er bare noen uker siden Hannah døde, og episoden drar seg i ulike retninger, helt uten å klare å fenge meg skikkelig. Sesongen får ikke helt friheten til å utforske mer rundt dødsfallet, da sesongen følger et veldig stramt og strengt manus. Det hadde den strengt tatt hatt godt av. Hannah Baker er fortsatt med i denne sesongen, men dog bare i minnet til Clay, men vi seere får se rollefiguren titt og ofte på skjermen. Noe som kan virke veldig rart, men det gjør nytte for seg også, fordi Hannah forteller Clay mer om det som skjedde.

Sesongen klarer ikke helt å finne fotfeste, og det kan føles som at sesong 2 er unødvendig. Den har ikke helt samme spenningen og dybden som sesong 1 hadde, og som kunne gjort denne sesongen mer verdt å se. Den tar seg visstnok noe opp inn mot slutten, da alt skal oppklares, men dessverre oppklarer den ikke alt. I de siste episodene gir moren til Hannah (Kate Walsh) Clay et brev der Hannah skrev ulike ting om henne og livet hun levde. Kanskje forteller hun noe her om hvorfor hun gjorde som hun gjorde. Det får vi aldri svar på i denne sesongen. Derfor føles sesongen rotete, og lite troverdig. Men den får antakeligvis ikke noe kritikk for å vise selvmord. For det innehar ikke denne sesongen. Sesongen avsluttes også på en måte som gjør at vi sannsynligvis også får en sesong 3. Da kanskje med en helt ny historie, i hvert fall håper undertegnede på det.

Konklusjon:

Jeg ble ikke akkurat overrasket over at det kom en ny sesong av 13 Reasons Why. Serien ble svært populær for Netflix. Men spørsmålet en må stille er rett og slett om sesong 2 var verdt å lage. Den er så ustrukturert og uinteressant at interessen dabbet av etter bare 2 episoder. Manuset gjør sitt for det, men på en annen side ser jeg ikke helt hvordan serieskaperne kunne tatt sesongen videre. Vi måtte liksom få en klarhet i alle spørsmålene som sesong 1 etterlot oss. Men sesongen er ikke uten kvalitet. Skuespillet er enda mer fengende, og Clay er enda mer interessant å følge. Sesong 2 har også en liten nerve ettersom noen av elevene har noe å skjule, da spesielt Bryce Walker. Den delen av sesongen er troverdig å følge, dog uten at den er veldig spennende. Så tross sine svakheter, vil du antakeligvis gi denne sesongen et forsøk, hvis du likte den første sesongen. Men ikke tro at denne sesongen kan matche sesong 1, til det er den for rotete og lite troverdig.

Sesong 2 består av 13 episoder. Denne anmeldelsen er basert på hele sesongen.

( Alle bilder/Copyright: Netflix )

Omtalespalte: TV-Serie / Sesong

Dette er en samling av anmeldelser av TV-Serier og sesonger av dem.
Les flere spalteomtaler: TV-Serie / Sesong

Kritikker i media av S01