Anmeldelse av Dagslys (Daylight), amerikansk film fra 1996

Action, Drama, Eventyr, Thriller Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 15 år

Stallone spiller helten i tunnelen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.06.2018]

En voldsom ulykke i Hollandtunnelen mellom New York og New Jersey skaper store problemer for de som befinner seg i tunnelen da de blir stengt inne i den store tunnelen. Sjefen for byens redningstjeneste Kit Latura (Sylvester Stallone) bestemmer seg for å ta seg inn i tunnelen for å finne en vei ut fra innsiden, sammen med alle de overlevende som befinner seg der. Med begge inngangene blokert har Kit en voldsom oppgave foran seg med tiden som jobber mot ham. Det er nemlig bare tre timer før tunnelen ikke har mer luft igjen i tillegg til at tunnelen tar inn en masse vann...

‘Daylight’ kom i 1996 som et forsøk på en stor katastrofefilm, som var så inn i tiden de dette ble laget. Personlig elsker jeg actionfilmer fra 1990-tallet, og særlig de med skikkelige helter i, som Stallones Kit Latura er et godt eksempel på. Stallone spiller en mann som blander seg inn i redningsarbeidet uten at det er hans område. Vi får se Stallone manuvrere seg gjennom en viftelabyrint. Disse scenene er meget intense med kort tid til å passere hver vifte da de bare kan være slått av i 30 sekunder om gangen.

Vi får se at folket i tunnelen langt i fra bare er glad for å se Kit Latura komme inn for å forsøke å redde dem. Det er mange idioter som tror de har peiling i tunnelen. Dette skaper en høy underholdningsverdi da disse splitter gruppen. Men etterhvert lærer de seg å stole på den erfarne helten i Sylvester Stallones rollefigur Kit Latura. Situasjonen i tunnelen blir gradvis verre og verre med flere og flere farer som truer gjengen. Liker hvordan Stallones rollefigur ikke bryr seg om at folket i tunnelen vender seg mot ham, bare å redde flest mulig liv. Foruten Kit treffer vi også klatreren Roy Nord (Viggo Mortensen) og den unge Madelyne (Amy Brenneman).

I regissørstolen sitter Rob Cohen. Han er regissøren bak første ‘The Fast And The Furious’, ‘XXX’, og ‘Dragon - The Bruce Lee Story’ leverer en av sine beste filmer med dette actiondramaet. Filmen begynner litt tregt, men tar seg veldig opp underveis. I mine øyne er dette ganske grei underholdning som gir deg en tanketom pause i hverdagen. Alt er veldig skrudd til, men likevel kjøper jeg såpass i en film av dette slaget. Har med andre ord sett langt mindre sannsynlige ting før som, host, ‘San Andreas’ med The Rock. Skuespillerne klarer også brasene. Jeg liker godt Stallone i denne filmen. Han gjør en god figur og får også brukt mye av den store fysikken sin i filmen. Viggo Mortensen leverer en karismatisk rolle som klatrer i filmen.

Dette er en relativt vellykket film som ikke burde floppet på kino da den kom. Filmen er dog veldig trygg og god. Vi skjønner også relativt raskt hvor dette bærer hen, noenlunde hvem som overlever og ikke, men likevel er dette ganske underholdende hele veien. Slutten er også passe typisk, men det er vel ikke mer enn det man kan forvente av en slik film. Filmen gjør med andre ord jobben sin og fremstår i dag som en grei film å se. Det er nok fordi den var en påkostet produksjon som nå godt over 20 år etterpå makter å underholde på tilfredsstillende vis.

- Mumien: Dragekeiserens grav - Mumiefilm med døll humor
- xXx - Ekstremsportsagenten ‘Triple X’ i aksjon
- The Fast And The Furious - Bilaction for gutta!
- Dragon - The Bruce Lee Story - Historien fra virkeligheten om legenden Bruce Lee fortalt på passe interessant vis

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

Universal Studios / Universal Pictures, Davis Entertainment