Anmeldelse av Room 237, amerikansk dokumentar fra 2012

Dokumentar, Grøsser Spilletid: 102 minutter

Fantolkninger av Kubricks ‘Ondskapens Hotell’

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.06.2018]

I denne dokumentaren møter vi noen som har sett ‘Ondskapens Hotell’ utallige ganger. Det gjør at de har utviklet teorier om hva filmen forsøker å fortelle oss ut over hovedhandlingen. Filmen handler om en familie på tre som skal passe på et hotell over vinteren. Det fører til at faren blir gal og denne galskapen kan også tilsynelatende ha smittet over på de som har sett filmen alt for mange ganger. Men innimellom synes jeg de er inne på noe, og det er interessant å se filmen med nye øyne...

Mange har et forhold til Kubrick som filmskaper og ‘Ondskapens Hotell’ er for mange en spesiell film og blir også betegnet som et mesterverk. Denne filmen går i dybden på ‘Ondskapens Hotell’ og vi får se filmfans opplevelse av filmen. Fansene har forskjellige oppfatninger av filmen. Noen mener at filmen handler om mordet på indianerne, noen andre tror den handler om holocaust og også noen mener å ha bevis for at clues ligger i filmen for å bevise at Kubrick skapte månelandingen. Vi får veldig mye informasjon om detaljer i filmen. Om hva som skjuler seg i bakgrunnen i bildet og hva dette kan bety.

Filmen inneholder også filmatisk info og materiale for andre Kubrickfilmer, for å forklare litt om filmskaperen og få en mer sømløs film da mye som foregår i filmen er mer forklaringer som er vanskelig å formidle uten noe foto. Dokumentaren fokuserer på å tolke og analysere det som skjer i ‘Ondskapens Hotell’. Noen ganger føler jeg folk i dokumentaren overtolker ting, men likevel er det både spennende og fascinerende å se hva fans kommer med i sine tolkninger av detaljene i filmen. Det er også artig å gjenoppleve filmen på en ny måte gjennom denne dokumentaren.

Regissør Rodney Ascher har laget noen dokumentarer og et segment til filmen ‘ABCs of Death 2’. Men denne dokumentaren er hans hovedverk i skrivende stund i karrieren. Han har skapt en svært underholdende dokumentar for filmfans med ‘Room 237’. Det må ha vært en del planlegging for å sy sammen hele filmen og få den skikkelige helheten i materialet, men jeg synes Ascher har løst dette veldig bra. Med få unntak er dette veldig interessant fra begynnelse til slutt. Det gjør dette til en svært vellykket dokumentar som nok sikkert hadde fanget interessen til Kubrick selv.

Mange mener at ‘Ondskapens Hotell’ er en av de ypperste skrekkfilmene som er laget i filmhistorien, men denne dokumentaren viser at filmen er så mye mer enn bare en skrekkfilm. Den fungerer også som et stykke kunst som gir deg en opplevelse å se. Og selv om dokumentaren går noe langt i å geniforklare Kubrick, så er dette en film som for mange vil gi et annerledes dypdykk ned i materie og detaljene. Om du er en av de som liker ‘Ondskapens Hotell‘ og har sett den noen ganger, vil denne dokumentaren være et obligatorisk supplement, selv om filmen ikke kan sies å påberope seg å fremstå som noen skikkelig bakomfilm. Dog heller et spekulativt syn på filmen av fans som kommer med forskjellige tolkninger av filmen de har et vilt forhold til.

Terningkast: 5-

Omtalespalte: Dokumentarfilm

Her finner du omtaler av dokumentarfilmer.
Les flere spalteomtaler: Dokumentarfilm
Les mer om dokumentaren