Anmeldelse av The Foreigner, engelsk (britisk) film fra 2017

Action, Thriller Spilletid: 113 minutter Aldersgrense: 15 år

En eldre mann er ute etter hevn for terrorbombing...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.06.2018]

Etter at en terrorbombe går i London ved en restaurant, mister kinesiske Quan Ngoc Minh sin familie. Det takler han svært dårlig. Han tar kontakt med ministeren Liam Hennessy for å få tak i navnet på de som utførte bombingen, men Hennessy har ikke lov å levere ut navnene. Da setter Quan hardt mot hardt og begynner å lage et bombehelvete rundt Hennessy for å få truet ut navnene av ham. Hennessy på sin side flytter ut på landet og hyrer inn folk til å beskytte seg, men det hjelper ikke nok mot den spesialtrente gamlingen Quan. Nå gjenstår det å se hvem som er staest av de to...

Jackie Chan spiller en tidligere spesialsoldat som gjør livet vanskelig for politikeren Liam Hennessy, i Pierce Brosnans sko. Både Brosnan og Chan spiller veldig godt i filmen. De har ikke så mange scener sammen, men likevel blir dette topp severdig. Det var også herlig å se Pierce Brosnan i en kul film igjen etter at han har spilt i mye crap i det siste. Men selv om Pierce Brosnan gjør sine saker bra i filmen er dette først og fremst Jackie Chans film. Han står for den ultimate helten som vi sympatiserer med, selv om han hele veien ligger på grensen av det akseptable.

Filmen er bygget opp som en tettpakket actionthriller. Det hele minner en de om en film Charles Bronson kunne spilt i. Det vil si en litt typisk hevnthriller med en del action i. I mangel på Bronson er Jackie Chan en veldig kul actionstjerne, som kanskje er en av filmhistoriens tøffeste og mest respekterte for alt han ofrer for en underholdningstund for oss filmtittere. Og selv om Chan begynner å dra på årene er han stadig i form. Jeg ble svært imponert over Jackie Chans fysikk i filmen. Han viser at han stadig kan levere action og stundt av høy klasse.

Filmen er noe enkel til tider, men i det store og det hele er det svært vanskelig å mislike denne actiontrhrilleren som gjør svært mye riktig. Vi får store porsjoner av action hele veien når hovedpersonen setter hardt mot hardt. Ellers blir det også mer og mer action ut over i filmen når det spisser seg til. Det er forsåvidt ikke den mest intrikate historien bak filmen, men da actionsekvensene kommer så tett, blir dette svært underholdende likevel. Liker også tvistene underveis, de gjør ekstra inntrykk og vrir noe av inntrykket du får av filmen og rollefigurene.

Regien er ved Martin Campbell som viser nok en gang at han kan lage god action. Han står bak andre storfilmer som ‘James Bond - Casino Royale’ og ‘James Bond - GoldenEye’. Også denne gangen lager han en svært engasjerende actionfilm. Filmen er klokt sydd sammen og avslører seg ikke for tidlig, hva som egentlig foregår. Liker actionsekvensene som er både kule og passe realistiske. Det skal jo dog sies at man får noe gratis med å ha med en kar som rutinerte Jackie Chan på rollelisten.

I mine øyne overrasket denne filmen svært positivt. Liker den store underholdningsverdien i filmen som er moderne laget, men på oppskriften til en tradisjonell actionthriller av godt gammelt merke. Om du er en av de som liker action med gamle helter er dette en film du bør se. Filmen har tidvis spektakulær kampaction med Jackie Chan. Med andre ord er dette en av de absolutt bedre actionfilmene med Chan i hovedrollen i nyere tid. Og selv om dette ikke er amerikansk, holder det minst samme kvalitet som det Hollywood leverer på sitt beste av slik action. Du får en solid actionfilm i ‘The Foreigner’, det er mye action i form av flott koreografert kampsport, bomber som sprenger og håndtering av diverse andre våpen.

Terningkast: 5-

- Green Lantern - Sett det bedre før...
- Edge of Darkness - Gibson er tilbake, men filmen er ikke like overbevisende
- James Bond - Casino Royale - Topp James Bond-underholdning!
- James Bond - GoldenEye - Ny era av James Bond begynner bra

11.11.2017 sier Torstein Ryen-Pettersen: Kommentar på Tore Andre Øyås sin omtale 'Konspirasjonsthriller med innslag av legenden Jackie Chan.': Ser faktisk litt frem til denne 😊

Omtalespalte: Acionfilm

Her finner du omtaler av acionfilmer.
Les flere spalteomtaler: Acionfilm

• Mediamikes.com
  • Tri-City Herald
  • Reelviews.net
  • Globe and Mail
  • MovieFreak.com
  • Toronto Star
  • Journal and Courier (Lafayette)
  • Quad City Times
  • Krismunthe.wordpress.com
  • Filmfreakcentral.net
  • Creative Loafing
  • Herald Sun (Australia)
  • Boston Globe
  • SSG Syndicate
  • Sacramento News & Review

England, Kina