Anmeldelse av Jeremiah Johnson, amerikansk film fra 1972

Drama, Western Spilletid: 108 minutter

Solid fjellwestern med Robert Redford

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.07.2018]

Hans navn var Jeremiah Johnson. Han var en krigsveteran, men ville bli en fjellets mann. Han var en eventyrlysten mann med god forstand, som skapt for fjellet. Ingen visste hvor han kom fra, og det betydde ingenting. Han var ung og spøkelseshistoriene fra fjellene skremte ikke ham. Han ønsket seg et Hawkin-gevær på 50 kaliber eller større. Han fikk tak i et på 30, men det var ikke ekte Hawkin. Han kjøpte seg hest, feller og annet utstyr, og tok farvel med det siviliserte livet. Dette er historien om Jeremiah Johnson...

Jeg er vant med diverse westernfilmer fra oppveksten og har lært meg å like denne litt undervurderte sjangeren som ikke lages så mye av nå for tiden. Synes også at denne fjellwesternfilmen skiller seg bra ut i mengden. Filmen skal være delvis basert på livet til den legendariske fjellmannen Liver-Eating Johnson. Raymond Thorp og Robert Bunkers bok ‘Crow Killer: The Saga of Liver-Eating Johnson’ og Vardis Fishers bok ‘Mountain Man’, skildrer historiene om Johnson. Dette minner tidvis litt om Iñárritus ‘The Revenant’ fra 2015 med Leonardo DiCaprio. Regien er stilfylt og meget bra lagt opp av Sydney Pollack, med andre storfilmer som Tootsie og Mitt Afrika på samvittigheten. Pollack viser med denne filmen at han kan skape flere store filmer i samme ånd som ‘Mitt Afrika’, selv om dette også er blitt en litt annerledes film enn historien om Karen Dinesen Blixen.

Digger den rolige og sindige rollefiguren Jeremiah Johnson i Robert Redfords skikkelse. Redford spiller Johnson med en indre ro som jeg tror på. Liker hvordan Jeremiah Johnson alltid forsøker å bruke diplomati istedet for våpen når strid oppstår. Selvsagt må han gjøre det som skal til noen ganger for å berge sitt eget liv, men han er bedre tjent med å ha venner enn fiender når han skal bo og overleve lenge i fjellet. Jeremiah Johnson er ikke en mann av mange ord, men likevel er han godt likt av de rundt ham. Johnson får også god kjemi med sin indianerkone som han får som en takk for en gave han gav til en indianerhøvding. Men gjennom filmen får vi se Johnson endre seg litt igjennom det han opplever.

Fotoet i filmen er meget bra gjennomført. Du får se noen flotte naturskildringer med ville og vakre fjell-landskap som bakgrunnen for denne episke filmfortellingen. Du får oppleve fjellet i alle årstider fra de snøkledde, golde vintrene til de solfylte, yrende og varme somrene. Filmen inneholder mye jaktskildringer av diverse slag med mange store dyr som må bite i gresset som hjort og bjørn i tillegg til fisk og fugl. Fjellet byr også på indianere og vi får se hvordan disse fjellmennene lever i harmoni med urfolket og naturen. Det blir også litt humor innbakt i filmen, som da en gammel mann leder en bjørn inn i en hytte og kaster seg ut gjennom vinduet så bjørnen ikke tar ham. Jeremiah må drepe bjørnen og flå den som avtalt.

Dette var en film jeg ikke hadde hørt noe om på forhånd, og i mine øyne var dette en kjempefilm som jeg likte svært godt. Liker veldig godt historiefortellingen i denne filmen. Alt er troverdig nok lagt opp med interessante konflikter og spennende hendelser. Rytmen i filmen er også meget behagelig. I mine øyne er dette en litt undervurdert film som jeg gladelig anbefaler videre til deg som liker annerledes western og inspirerende livshistorier fra Amerika da nasjonen ennå var ung. Filmen har en meget fengende historie og filmen har noen engasjerende tvister som gjør dette meget severdig. Likte også veldig godt avrundingen på filmen. Det gjør at filmen føles nærmest komplett som filmopplevelse.

[ I skrivende stund kan du se filmen på Netflix ]

- Firmaets Mann - Grei underholdning, men klarer ikke å følge opp boken
- Havana - Bullshit
- Mitt Afrika - Lett å like og bergtar deg mens man ser
- Tootsie - Smart situasjonskomedie som man ler godt av

Omtalespalte: Westernfilm

Her finner du omtaler av westernfilmer.
Les flere spalteomtaler: Westernfilm

• Antagony & Ecstasy