Anmeldelse av Vredens druer (The Grapes of Wrath), amerikansk film fra 1940

Drama Spilletid: 128 minutter

Kampen for tilværelsen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 09.07.2018]

Tom Joad er nettopp kommet ut av fengsel. Han har sittet inne i fire år for drap. Vi blir med hovedpersonen i hans reise tilbake til gamle trakter. Der har det skjedd noe katastrofalt i hjemtraktene. Etter at vinden har blåst bort avlingene år etter år skal alle gårdeierne dra til California. Et firma kastet ut bøndene og jevner husene med jorden for å overta eiendommene deres. Bøndene pakker bilene sine og drar mot det store og vide California der de tror gresset skal være grønnere og jobbene står å venter på dem…

Vredens druer beskriver depresjonstidens Amerika og bygger på John Steinbecks roman med samme navn som filmen fra 1939. Den viser hvordan hundretusener andre små farmere ble fordrevet fra jordet de eide for å ta arbeid som fruktplukkere i California. Men det som skulle være redningen, ble en ny og enda verre elendighet for farmerne. Familien Joad forsøker å holde sammen når deres eksistens trues, men det er ikke lett.

Filmen har et veldig solid og interessant drama i bunn. Dette handler om kampen mot overmakten og urettferdigheten. Vi blir kjent med rollefigurene etterhvert og hva som egentlig foregår på landsbygda. Det er mange friske, karismatiske og artige rollefigurer. Som bestefaren til hovedpersonen som ikke finner seg i å bli fratatt eiendommen sin. Det fører til at han må dopes ned med hostesaft i kaffen for å bli med på flyttelasset til California.

Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden. Filmen har flere overraskelser underveis. Til og med dør det noen på ferden. Og som tittelen avslører så blir vredens druer hard å svelge. De har fått presentert et glansbilde med masser av jobber og bare fryd og gammen, men det som møter dem er en mye hardere realitet der man må kjempe for brød på bordet.

Filmen tar oss ut på en reise mot den harde realiteten i det ‘frie’ landet. Familien vi følger blir pisket rundt på kontinentet i jakten på jobber. Filmen provoserer meg innimellom med sin harde urettferdighet. Vi ser en voldsom dobbeltmoral i USA der de rike kan plage og utnytte de fattigere. De får også med seg lovens lange arm på denne urettferdigheten og de fattige blir straffet hardt, imens de rike og lovens lange arm kan ta liv som det behager dem uten noen form for konsekvenser og gjør de fattige motstand mot det vanker det streng straff. Vi får fortalt en historie om bokstavelig talt arbeidsleirer som kan minne litt om krigens fangeleirer.

Dette er en meget sterk film som virkelig overbeviste meg. Filmen engasjerer meg stort og forteller litt om den fortvilte situasjonen etter krigen i USA. Dette er litt som å se en konsentrasjonsleirfilm. Filmen gjør meg faktisk like trist. Vi får solid skuespill i alle ledd og høydepunktet er en pur ung Henry Fonda. Han spiller en ung mann som gir oss sympati for ham selv om han er en morder. Dette var nok en viktig film for sin tid, og budskapet og innholdet har fremdeles mye krutt i seg. Det gjør dette til en storartet film som du ikke glemmer så lett etter å ha sett den. Slutten er også ganske klassisk. I mine øyne var dette en stor overraskelse og en av de beste filmene jeg har sett på veldig lenge.

- How the West Was Won - Generasjonsdrama med innslag av storstilt action
- På Sporet - John Wayne + John Ford = Stor westernklassiker