Anmeldelse av Seinfeld, amerikansk tv-serie fra 1990

Komedie

Sesong 1 - 9 - Komedie på topp

[Skrevet av: Oliver Ødegård, Dato: 09.07.2018]

Seinfeld er skapt av Jerry Seinfeld og Larry David og handler om ingenting. Det er i hvert fall det skaperne ønsker at vi skal tro. Serien handler egentlig om hvordan Jerry Seinfeld, spilt av seg selv, finner materialet sitt, ettersom han er komiker. Mye av materialet han finner, kommer fra greier han, og hans tre venner: George Costanza (Jason Alexander), Elaine Benes (Julia Louis-Dreyfus) og Cosmo Kramer (Michael Richards) opplever. Anmeldelsen inneholder spoilers (Hovedsakelig fra slutten).

Anmeldelsen fortsetter under annonsen.

Sesong 1

Sesong 1 er den sesongen som skiller seg ut fra de andre. Denne er definitivt den svakeste sesongen. Grunnen er at Jerry Seinfeld er ikke er en spesielt god skuespiller, men han blir mye bedre utover serien. En annen årsak til at sesongen ikke er like bra som resten rett og slett at det ikke er morsomt nok. Dette gjelder spesielt de to første episodene.

Seifelds mediokre skuespillerprestasjon og mangel på morsomme poenger blir reddet av de andre skuespillerne. Kramer er definitivt min favorittkarakter, en karakter som ikke hadde funka veldig bra uten det fantastiske talentet til Michael Richards. Jason Alexander er perfekt som George og det samme gjelder Julia Louis-Dreyfus som Elaine. Siden denne sesongen kun inneholder fem episoder, kommer den ikke til å trekke ned på terningkastet.

Sesong 2-6

I disse sesongene økes kvaliteten mange hakk. Seinfeld spiller mye bedre enn før og det blir bare morsommere og morsommere. Kramer har en venn som blir introdusert i sesong 2 eller 3, kjent som Newman (Wayne Knight), en kar som jobber i posten. Han dukker opp innimellom i visse episoder.

Det skjer mye med George i denne perioden. Han får en jobb i New York Yankees, som han beholder en god stund. Han får en rekke kjærester, men det er ei dame som han holder på en stund, før de slår opp: Susan Ross (Heidi Swedberg). Han er også med på å skrive en pilot til en serie som Jerry utvikler. Dette går ikke veldig bra. Kramer holder også på med mye rart. Elaine får etter hvert jobb hos Jacopo Peterman (John O’Hurley).

Hver eneste episode i disse sesongene er kjempemorsomme. Det blir mer artig for hver episode. Det er så perfekt som man får det. Seinfelds teknikk er å ta noe som alle har kjennskap til og spør hvorfor det er slik. Det er perfekt for en TV-serie.

Sesong 7-9

Jeg vet ikke hva som skjedde mellom sesong 6 og 7, men skaperne må ha erstatta halvparten av folka som jobba på settet. Alt blir omtrent 100 ganger bedre enn det det var før. Noe av grunnen til det er at handlingen henger mer sammen enn den gjorde før.

George blir sammen med Susan igjen og nå er de forlovet, men da det skal handles bryllupsinvitasjoner, kjøper han selvfølgelig de billigste. Limet på konvoluttene viser seg til å være giftige, så Susan dør når hun slikker dem. Det er mange som har blitt provosert av reaksjonen til George, men vi må forstå at denne karakteren er for det meste tufta på en egoistisk fyr, og alle komserier baserer seg på at noen må ha det fælt.

Sesong 9 slutter med at gjengen begår en kriminell handling og havner i en rettsak. En rekke vitner bekrefter at de fire tiltalte har oppført seg som dritt i løpet av de ni sesongene. Dette er en meget god oppsummering av handlingene deres i løpet av alle disse årene. Resturanteieren Babu Bhatt (Brian George) kommer tilbake og minner dem på hvor slemme de var, da de ved et uhell sørget for at Bhatt ble deportert tilbake til Pakistan. Ei dame, Mrs Choate (Frances Bay), som Seinfeld stjal et brød fra, kommer tilbake, sammen med mange andre.

Seinfeld er noe av det beste jeg har sett på TV. Jeg synes humoren fungerer fint den dag i dag og jeg tror ikke den kommer til å bli utdatert med det første. Det er kanskje bare et par greier du må vite fra 90-tallet for å forstå all humoren, men det meste skal være begripelig.

Terningkast: 6

Omtalespalte: Komedie

Her trekker vi frem alle salgs komedier fra alle verdenshjørner og omtaler dem.
Les flere spalteomtaler: Komedie
- TV-Serie / Sesong - Les flere.
- DVD / Blu-Ray - Les flere.
- Streaming - Les flere.

Kritikker i media av S01