Anmeldelse av Wrong Turn 2: Dead End, amerikansk film fra 2007

Action, Grøsser, Thriller Spilletid: 92 minutter

Flere kannibaler i skogen og mer forklaring

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 12.07.2018]

Den tidligere militærkommandanten Dale Murphy er programleder for et post-apokalyptisk realityshow. Der utfordres deltakerne til å overleve i en avsidesliggende skog i Vest Virginia. Men i skogen bor en deformert familie som livnærer seg på å spise menneskekjøtt, og da realitydeltakerne og produksjonscrewet inntar skogen er ikke kannibalene vond å be. Det blir et sant mareritt for realityfolka når de finner ut at de selv står på menyen...

Jeg likte godt første film, og var derfor mer enn klar for oppfølgeren. Filmen begynner faktisk ganske kult, med en bra åpningsscene. Vi snakker en kvinne som blir bitt av leppene og kappet i to så tarmene og blodet flyter over veien. Videre får vi en frisk og ny begynnelse som beholder samme konsept som i første film, men som føles litt annerledes likevel. Liker at ondingene ikke er helt samme folka som i første film, selv om de minner noe om skikkelig galne rednecks. Det nye denne gangen er at det er flere av dem og at vi får litt mer forklaring for hvem galningene er og hvorfor de er blitt slik.

Dette er også en dugenes skrekkfilm med mye blod og voldelige drap myntet på et voksent kjernepublikum. Mange skrekkfilmer har litt nakenhet i seg og det har denne også. Filmen har noen korte sexscener og samt noen bare pupper. Men det er volden og skrekken som er i sentrum. Filmen er både litt typisk til tider, men overrasker også noe. Det gøye med denne filmen er å tippe på hvem som dør i hvilken rekkefølge. Synes badguyene kunne sett tøffere ut, men noen av dem ser passe bad ass ut.

Første film hadde en del referanser til filmer som eksempelvis Deliverance. Denne gangen er det andre filmer. En i realityprodukjonscrewet har til og med Battle Royale-genser. Det blir en del spenning i filmen og oppfølgeren viser at den har noe å fare med den også. Synes likevel at første film hadde mer å spille på. Andre film starter bra, men går seg noe tom mot slutten. Den føltes med det noe for lang, men på topp var den både spennende og grøssende. Det er også vanskelig å tippe hvem som blir igjen til slutt.

Dette var nok en gang en tidvis svært underholdende film. Det er ikke like mye mystikk i denne andre filmen som i den første. Vi får se mer til galningene og det ufarliggjør dem noe. Filmen klarer ikke hele veien å holde like mye på nerven. Men det er også litt kult å se hvordan dette går til slutt, selv om slutten ikke klarer å følge opp starten og rundt to tredjedeler inn i filmen. Men alt i alt er jeg brukbart fornøyd med filmen og liker litt de veiene filmen tok for fornye seg i denne andre omgangen. Og selv om filmen ikke nådde helt opp til spenningsnivået i første film, er dette en film som gjør mye riktig og er en godt severdig skrekkfilm som strekker seg litt innenfor b-filmsegmentet.

- Wrong Turn - En ungdomsgjeng møter på kannibaler i skogen

• Bobafett1138.sealteam1138.com
  • Hellhorror.com
  • Outnow.ch
  • Eyeforfilm.co.uk

Summit Entertainment, Twentieth Century-Fox Film Corporation, Constantin Film, Twentieth Century Fox Home Entertainment, WCT Productions