Anmeldelse av All Makt (Absolute Power), amerikansk film fra 1996

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 15 år

Når presidenten er en morder...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 20.07.2018]

Filmen begynner med at vår venn, Luther Whitney (Clint Eastwood), gjør innbrudd og kobler ut en alarm og kikker på kunst og rundstjeler et gods. Deretter kommer det noen i huset så han må gjemme seg i et speilskap der han kan se ut av. Da får han se President Richmond (Gene Hackman) flørte og leke med sin elsker. Men plutselig går presidenten for langt og blir for hardhent. Det ender med et bakstetak og da Richmond ikke gir seg får elskerinnen tak i en kniv. Da roper presidenten på hjelp og hans livvakter kommer inn og skyter kvinnen. Alt får selvsagt Luther Whitney med seg bak speilet. Og da presidentens menn skjønner at kvinnen er død forsøker de å slette alle spor. Whitney kommer seg akkurat ut av huset før han blir fakket og løper gjennom skogen med presidentens menn i hælene til bilen sin på andre siden og forsvinner. Luther Whitney vikler seg inn i litt av et spill der han setter mye på spill for å få stilt presidenten til ansvar for sine handlinger...

Clint Eastwood har regissert mye bra og denne filmen hadde jeg ikke sett. Derfor gav jeg den en sjanse da den dukket opp på Netflix. Alt er basert på en bok, ved navn ‘Absolute Power’, av David Baldassi og handler om hvor hensynsløse folk med makt kan være. Filmen begynner med at hovedpersonen går på tegnekurs. Vi får tegnet et bilde av en perfeksjonist til fingerspissene. Clint Eastwood spiller selv hovedrollen og det gjør han med stor autoritet. Liker veldig godt denne rollefiguren som viser seg å ha mer modighet og skrupler rundt mord enn det du først aner.

Jeg liker slike thrillere av dette slaget. Filmen er veldig bra lagt opp uten å overdrive for mye og er hele veien bra spennende med et mektig spill på flere plan. Digger spillet mellom Eastwood som tyv og Ed Harris som politietterforsker og den dobbeltmoralske og slibrige presidenten i Gene Hackmans skikkelse. Alt dreier seg som tittelen antyder om folk med mye makt, og i dette tilfellet makt til å slippe unna mord. Luther Whitney driver et farlig spill der det er fare for både hans liv og de rundt ham. Det får han virkelig erfare gjennom filmen. Det er også bra å se hvordan det bygges opp rundt rollefigurene. Dette er gjort på svært effektivt og troverdig vis med en super dialog med både snert og ironi i.

Undertegnede var overrasket over hvor bra filmen fungerte. Den var også bra troverdig for å inneholde såpass søkt handling. Jeg hadde forventet mer 1990-tallsklisjeer i filmen, men dette var jammen meg solid skrudd sammen. Med andre ord har Clint Eastwood laget en gjennomført film som også underholder oss temmelig godt. Likte også at filmen er skapt som en spennende dramathriller der mennesker står i fokus i forhold til mer typisk og overdreven action. Det er jo noe action i denne filmen også, men den er mer nedtonet og så er det ikke så mye av den som du kanskje tror i en slik film. Uansett fungerte filmen helt utmerket godt med gode skuespillerprestasjoner som bærer filmen.

Alt i alt var dette en flott thriller som gjør sakene sine bedre og mer overbevisende enn de fleste andre thrillere som ble spydd ut på kino på 1990-tallet. Clint Eastwood viser nok en gang hvor dyktig han er på regibiten i filmer og som skuespiller gjør han også en minneverdig rolle i front i denne filmen. Skuespillet er også i sentrum i de andre rollene med store profiler i de fleste viktige ledd. Om du liker Clint Eastwood på filmer er dette en film du bør se. Det fordi filmen både er intens og at du kjøper handlingen til tross for at den til og med involverer presidenten av USA på svært snuskete vis. Selve historien og hendelsesforløpet er noe blast til tider og du vet hvordan dette kommer til å gå, men jeg synes filmen føles temmelig bra likevel. For min del ligger dette og vipper mellom en solid firer og en svak femmer på terningen.

[ I skrivende stund kan filmen sees på Netflix ]

- The 15:17 to Paris - Clint Eastwood på hell
- Sully - Eastwood imponerer, igjen!
- American Sniper - Realistisk og sterkt om amerikansk krigshelt
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Hereafter - Eastwood gjør det igjen
- Invictus - de uovervinnelige - Meget folkelig om folkets president
- Changeling - Sterkt drama med mystisk vri
- Gran Torino - Gretten gammel gubbe rir igjen!
- Flags of Our Fathers - Skyting er ikke alt
- Brev fra Iwo Jima - Krigen sett fra en annen side
- Mystic River - Veldig bra med god flyt fra begynnelse til slutt
- Blodspor - Eastwood leverer greit
- Space Cowboys - Lang transportetappe til den store underholdningen starter
- Forbrytelsen - En mann sitter på dødscelle, men er han uskyldig dømt?
- Broene i Madison County - Kjærlighetsdrama fra Clint Eastwood
- Nådeløse Menn - Westerndrama som virkelig overbeviser