Anmeldelse av Brawl in Cell Block 99, amerikansk film fra 2017

Kriminal, Drama Spilletid: 132 minutter

Ja, takk! Mer av dette, Vaughn!

[Skrevet av: Torstein Ryen-Pettersen, Dato: 01.08.2018]

Komikeren Vince Vaughn er ute etter å utvide horisonten sin. Og med god hjelp fra S. Craig Zahler, regissøren som tok oss litt på senga med sin rimelig brutale «Bone Tomahawk». Nå braker de to sammen med en fengselsfilm, så det er kanskje lov å håpe på noe litt mer spennende enn «Prison Break»?

Den stillferdige mekanikeren Bradley (Vince Vaughn) har nettopp fått sparken og funnet ut at samboeren har vært utro. Men når han får seg ny jobb som langer for en mann som gjør det godt i bransjen sin, går livet bedre. Bradley ender snart opp med det han har drømt om: Et flott hus og en baby på vei. Men en kveld på jobb går ting galt og Bradley ender i fengsel. Nå skylder brått Bradley penger til en annen mektig kar og dermed blir den gravide kona kidnappet for å sette Bradley i et hjørne han er nødt til å komme ut av.

Regissør S. Craig Zahler har med «Brawl in Cell Block 99» befestet at han er noe særegent og unikt i en verden hvor de store studioene gjerne gjemmer vekk blod, gørr og språk for at så mange som mulig skal ha lov til å betale inngangsbilletten på kino. Der hvor andre pynter det til er ikke Zahler redd for å vise brutaliteten, og om mulig ta det litt i overkant. Man kan kanskje skjønne hans visjoner og særegenhet da han leverte «Bone Tomahawk» til stor anerkjennelse, selv om den blandet den rene western-sjangeren med kannibalisme – uten å holde tilbake på det visuelle. Det samme leiet og den samme tonen tviholder han på gjennom sin fengselsfilm. Nei, det er ikke kannibalisme i denne filmen, men det brutalitetsporno av den harde sorten når filmen virkelig tråkker på gassen i sine 20 siste minutter. Det gjør selvfølgelig sterkt inntrykk, men til en viss grad skulle jeg faktisk ønske at han holdt litt tilbake også. Min personlige smak er at jeg ikke MÅ ha en visuell bekreftelse. Jeg klarer meg faktisk helt fint med å insinuere, selv om det skaper litt tryggere bilder i mitt eget hode.

En av de tingene som virkelig skiller seg ut gjennom denne fengselsfilmen er det som også var tilfellet for «Bone Tomahawk». Zahler viser oss stien og legger opp til en relativt subtil film frem til et visst punkt. Da pøser han på og holder ikke tilbake. Og her kommer også esset i filmen til sin rett. For er det noe som er befriende med denne filmen så er det ingen tvil om at det er nettopp Vince Vaughn (best kjent for sine komiske roller) som skeier ut og viser null nåde. Hans motiv for sine udåder er gjenkjennelige, men det tipper litt over på utførelsen – uten at man kan klandre Vaughn for det. Vaughn er en ren åpenbaring og jeg skal fint innrømme at jeg aldri hadde sett for meg ham i en rolle som dette. Aldri. Da er det vanvittig deilig at han har valgt å utvide horisonten sin på denne måten.

Det er kanskje litt urettferdig at Vaughn er å se i denne rollen. Det er såpass mye fokus på ham, mye grunnet bakgrunnen som komiker, så jeg glemmer litt alle de andre rundt ham. Jennifer Carpenter (kjent fra bl.a. «Dexter») er faktisk også veldig god, og holder tilbake nok til at hun ikke blir en byrde for filmen – noe hun fort kunne gjort om hun hadde tatt opp intensiteten i sin karakter ett lite hakk. Av skuespillerne som havner litt i bakgrunnen er Carpenter det beste eksempelet, men flere andre biroller er også av godt kaliber – slik som gode gamle Don Johnson («Miami Vice» og «Nash Bridges»).

Zahler er god på utnytte talentet han har til disposisjon, og jeg skjønner hvorfor sammenligningene med Quentin Tarantino er gjort av mange kritikere. Dialogen har noe av den samme dynamikken, brutaliteten er intet hinder, skuespillerne gjør sitt beste (og litt til), samt at han har filmet det hele på en måte som gjør at det er flere (tilsynelatende) ubetydelige små scener som visuelt sett brenner seg fast i minnet. «Brawl in Cell Block 99» er ikke for sarte sjeler, men fungerer utmerket om man ønsker å se en fengselsfilm hvor alt blir mørkere og mer brutalt for hvert minutt som tikker. Ja, og så er filmen definitivt verdt å se grunnet Vince Vaughn i en av hans desidert beste (om ikke DEN beste) roller noensinne.

- Bone Tomahawk - Western extreme!

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray