Anmeldelse av The Endless, amerikansk film fra 2017

Sci-Fi, Grøsser Spilletid: 111 minutter

Herlig særegen blanding av sci-fi og skrekk

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.08.2018]

Regissør Justin Benson spiller selv en av hovedrollene, sammen med medregissør Aaron Moorhead. Førstnevnte står imidlertid også bak Resolution fra 2012, en film som på fiffig vis blir blandet og bakt inn i denne sistefilmen til Benson. For, handlingen skal dreie seg om mye av det samme, skal det etter hvert vise seg...

Med en nokså realistisk tilnærming skildres denne sci-fi og fantasyskrekken igjennom øynene til brødreparet Justin og Aaron Smith. Det har gått ti år siden de brøt ut av en sekt som holder til ute på landet, langt fra folk og fe.

Aaron føler dog ikke at han har noe særlig igjen for sitt nye og mer normale liv. Han overtaler derfor broren til å bli med tilbake til sekten, bare for én dags skyld, for å få en avslutning på ting han alltid har lurt på. Tilbake til området hvor de vokste opp som smågutter og ungdom, blir de tatt godt imot igjen av denne UFO- og selvmordssekten, som de selv kaller denne gjengen med folk.

Justin er skeptikeren av de to brødrene, mens Aaron synes å like seg bedre og bedre tilbake på stedet. Vår egen skepsis og creepy holdning til det som etter hvert skjer, forankres derfor mest igjennom Justin som også helst bare vil dra fra stedet så fort som mulig.

Etter hvert oppdager han stadig flere ulogiske og merksnodige hendelser, noe som også delvis får ham og broren til å bli værende. Hva skjer egentlig på dette stedet? Det er vanskelig å ikke røpe for mye ved å fortelle handlingen i The Endless. La oss bare si at mystiske hendelser, rar oppførsel fra medlemmene og fysiske overraskelser oppstår og skaper en både uggen, tankevekkende og herlig original film.

Det nærmeste undertegnede kan komme på av filmer med beslektet tematikk og handling er i farten Cloverfield (2008), The Invitation (2015), og kanskje også den nyere Netflix-filmen Annihilation og dens tematikk. Uansett, stikkord er parallell virkelighet, monstre og en skildring av tid og rom som føles både creepy, ekkel, spennende og friskt nytenkende, til en viss grad.

Særlig er det morsomt å se koblingen mellom Bensons to filmer og hvor godt de føles planlagt og sydd sammen. Selve den ugne stemningen forsvinner dog litt etter hvert som man blir mer og mer vandt med settingen og dette universet.

En annen ting som også faktisk trekker litt ned er disse mennene i hovedrollen som for øvrig spiller ganske så naturalistisk troverdig og bra, men også føles å underspille kraftig enkelte steder. Det er nemlig sjeldent de verken virker særlig redde eller friker ut, noe i hvertfall undertegnede hadde gjort langt mer enn hva disse voldsomt jordnære karene gjør.

Bortsett fra dette er The Endless en veldig underholdende, voksen og smart skrevet film som altså føles både litt frisk nytenkende på flere plan, samt ikke dynger seg selv i visuelle effekter eller røper for mye av sin egen histories mystikk. Et glimrende eksempel på hvor velskrevet, smart, overbevisende og særegen en (sci-fi)film kan gjøres, på langt lavere budsjett enn store blockbustere!

(Tips: Se også nevnte Resolution, og helst først, før du ser The Endless)

Omtalespalte: DVD / Blu-Ray

DVD / Blu-Ray