Anmeldelse av The Beguiled, amerikansk film fra 1971

Drama, Romantikk, Krig Spilletid: 105 minutter

Skadet hunk i hønegården...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.08.2018]

Vi befinner oss tidlig på 1860-tallet i sørstatene i det den amerikanske borgerkrigen raser over nasjonen. Nordstatsoldaten John McBurney blir skadet i skogen, men blir reddet av en jente som er ute å plukker sopp. Hun tar soldaten med seg hjem til eiendommen der jenteskolen der hun går på. Egentlig er det streng straff for å skjule soldater fra fienden, men rektoren tar sjansen da hun blir betatt av McBurney, sammen med resten av elevene. Nå ligger hans liv i hendene på rektoren, men kan han stole på dem, da de er fiendens folk? Og kan de stole på at han er den han begir seg ut for? Det er duket for litt av et drama med kun en hann i høneflokken...

Jeg hadde ikke hørt om filmen på forhånd, og trodde dette skulle være en Westernfilm, men dette åpenbarte meg som noe litt annet. Filmen har dog en svært beskrivende tittel. ‘Beguile’ kan både bety føre bak lyset og ha lite krefter. Begge betydningene passer godt på handlingen i filmen. Vi får se en mann, i Clint Eastwoods skikkelse, som egentlig er ganske harmløs, men får litt av et begjær som vender seg raskt mot ham. Filmen følger ham gjennom en serie av nervepirrende begivenheter, inkludert realistiske scener som er dristige og sjokkerende den dag i dag. Dette er en ganske spesiell rolle spilt av Clint Eastwood som ofte er med i mange spesielle filmer, men her er han ikke den helten som vi vanligvis forbinder med ham.

Du får her en veldig spesiell film som skiller seg bra ut. Dette er en kontroversiell film der Clint Eastwood viser en ny side av seg selv. Han er spiller rollen som en snuskete mann som kurtiserer alle damene. Men når man har et forhold til så mange på en gang, så må det jo gå galt, og det gjør det selvsagt. Det blir mange skjær i sjøen med sjalusi som det mest markante. Filmen er bygget opp litt på samme måten som en skrekkfilm, bare at den egentlig er et solid drama. Hovedpersonen må sno seg unna mange umoralske tvister i møte med alle jentene som han nærmest leker med følelsene til. Han er ikke helt den han gir seg ut for å være. Vi lurer også på om historiene han forteller om krigen er sanne. Og nærmest alle generasjoner føler seg varm i trusa. Det er også litt rart å se Clint Eastwood kysser barn og sier han elsker dem.

Filmen skiller seg kraftig ut i mengden på flere vis. Den starter med ekte bilder fra borgerkrigen. Like etter begynner filmen med en jente som er ute og plukker sopp i skogen. I denne scenen får vi en glidende overgang fra sort/hvitt foto til sterke farger på en fiffig måte. Vi får også formidlet tanker gjennom hvisking i filmen. Filmen føles ikke så veldig intens, men har hele veien interessante handlingsmomenter med seg. Det bygger seg opp litt av en skremmende stemning i huset med drømmemannlige og hans ‘harem’. Det spennende med filmen er å se hva som skjer i møte med alle disse damene og hvilken seng han ender opp i først.

Dette overrasket meg stort og var svært fascinerende å se. Regien er også med Don Siegel, som står bak andre suksessfulle filmer som ‘Invasion Of The Body Snatchers’ og ‘Dirty Harry’, men er en film som skiller seg mer ut i filmografien hans. Filmen er nok noe for de store massene, men er likevel en kul og sær film. Alt er solid laget med et skikkelig bra fotoarbeid med en spesiell musikk som bygger opp under stemningen i filmen. Filmen er velspilt av både Clinteren og hos alle jentene i de andre rollene. Om du liker litt småpirrende dramaer er dette noe du bær gi en sjanse. Enkelte scener er også svært sterke som en scene da et bein amputeres. Da måtte jeg se bort, selv om ikke filmen viser så mye av det som skjer. Det kuleste med filmen er å se hvordan dette utvikler seg med den skadede Don Juan.

Terningkast: 5-

- Flukten Fra Alcatraz - Historien som fengsler deg
- The Shootist - Revolvermannen Brooks sine siste dager...
- Dirty Harry - Politimannen som setter hardt mot hardt
- Invasion Of The Body Snatchers - Kreativ sci-fi fra gyldne tider i knakende god innpakning

Omtalespalte: Dramafilm

Her finner du omtaler av dramafilmer.
Les flere spalteomtaler: Dramafilm

• Combustible Celluloid