Anmeldelse av Wrong Turn 3: Left for Dead, amerikansk film fra 2009

Kriminal, Grøsser, Thriller Spilletid: 92 minutter

Kannibaler jager ungdommer, fanger og fangevoktere i skogen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.08.2018]

Vi følger Alex og hennes vennegjeng som kommer i trøbbel etter at en morder dreper dem. Bare Alex overlever, men er fanget i skogen. Noen dager senere skal en fangetransport frakte fanger til et nytt fengsel. Men plutselig blir fangetransporten angrepet av en lokal mann som kjører inn i bussen slik at den velter og forulykker. Mannen angriper angriper folka i transporten med våpen, men tørr ikke å gå i nærkamp da de er så mange. Nå er fengselsvaktene Nate, Walter og Preslow i stor fare. Det samme gjelder fangene representert med biltyven Crawford, seriemorderen Floyd og Brandon og Chavez som leder en kriminell organisasjon. Samt Willy, en undercover-agent som prøver å skaffe informasjon fra Chavez. Og snart treffer de også på Alex i skogen, men de er langt i fra trygg når de finner ut at de blir jaget av noen blodtørstige kannibaler...

Alt begynner med at noen raftere padler ned et stryk. De legger til ved elvebredden og tar seg inn på land der de hviler seg litt. En av jentene tar av seg sin BH og soler seg toppløs. Like etter får hun en pil gjennom den perfekte puppen sin. Det er en skummel goblinlignende mann som bærer buen og han er ikke sen med å sende en ny pil gjennom øyet hennes. Det betyr at hun er historie og kjæresten hennes stikker avgårde, men blir innhentet av en felle som kutter ham perfekt i tre strimler på langs i en scene som ligner på en blanding mellom det vi fikk i åpningen i andre film, Resident Evil 1 og The Cube.

Dette er den tredje Wrong Turn-filmen. Igjen har filmskaperne klart å skape en ny innfallsvinkel på hvordan de skal tyne ut konseptet. De deformerte galningene minner mer om de i første film enn de i andre. Det er mange teite ting i denne filmen som at galningene skyter noen piler og så forsvinner som om de leker med ofrene sine. Jeg lurer meg på om det hadde vært lurest for galningene å ta dem av dage på første sjanse.

Fangene skaper et nytt element i filmserien, men dette var langt tynnere enn i første og andre omgang. Det blir også en del irriterende dumme opptrinn av politifolka mot fangene for å forsøke å få kontroll over situasjonen når fangene er løs. Men i og med at de alle er jaget av en galning, så hadde det vært bedre å jobbe sammen.

Filmen er bra brutal. Det er noen ekle scener når en av fangene i fotlenken dør og de andre må kutte av den døde beina så de kommer seg videre. Fangene må komme seg ut av skogen før galningen dreper dem, etter det venter politiets jakt på fangene for å få dem inn i fengsel igjen. Men galningen har mange feller på lur. Det blir derfor mye avkappede kroppsdeler og lignende.

Jeg liker at denne filmen henger mer sammen med første film enn den andre gjorde. Blant annet ser vi igjen det nedbrente radiotårnet som vi så i første film. Men til tross for dette er det mye som dessverre skurrer litt. Det skjer også veldig mye dumt mot slutten som trekker ned helhetsinntrykket. Jeg er ikke så fan av for mye skrekkfilmkliseer og dette var i overkant mye til tider. Særlig når de ikke føles særlig gode som handlingsmomenter heller. Slutten er også veldig rar. Alt dette gjør at jeg bare anbefaler filmen til de som må ha mer av denne filmserien.

- Wrong Turn 6: Last Resort - Kannibaler tar inn på hotell
- Wrong Turn 5: Bloodlines - Kannibaler på besøk i en landsby
- Wrong Turn 4 - Bloody Beginnings - Deformerte kannibaler med studenter på menyen
- Wrong Turn 2: Dead End - Flere kannibaler i skogen og mer forklaring
- Wrong Turn - En ungdomsgjeng møter på kannibaler i skogen